Termin „fotografika” wprowadził do języka polskiego Jan Bułhak w 1927 r. Chciał w ten sposób odróżnić fotografię artystyczną od zawodowej, a także przez użycie słowa „grafika” włączyć ją do świata plastyki. Bułhak i współcześni mu twórcy zrzeszeni w Fotoklubie Polskim myśleli o tym, by za pomocą aparatów fotograficznych tworzyć obrazy. Techniczne mistrzostwo pomagało im osiągać różnorodne efekty.
W pojęciu „fotografiki” mieszczą się zarówno miękkie kadry rodzimego krajobrazu, eksperymentalne fotomontaże łączące elementy fotograficzne z graficznymi, plakaty i okładki płyt. By jak najpełniej zaprezentować to zjawisko, w MuFo pokazano niemal 150 oryginalnych odbitek fotograficznych ze zbiorów najważniejszych polskich muzeów i prywatnych kolekcjonerów. To wyjątkowa okazja, by dzięki zebranym z całego kraju dziełom zobaczyć, jak wyglądały początki fotografii artystycznej w Polsce.
Ekspozycja to także opowieść o samych fotografikach oraz zrzeszeniach i społecznościach, które tworzyli, by dyskutować o fotografii, wystawiać ją i publikować. Na wystawie znajdziemy prace Jana Bułhaka, Zdzisława Beksińskiskiego, Janusza Marii Brzeskiego, Romana Cieślewicza, Zbigniewa Dłubaka, Edwarda Hartwiga, Jerzego Lewczyńskiego, Natalii Lach-Lachowicz, Fortunaty Obrąpalskiej, Wojciecha Plewińskiego, Zofii Rydet, Stefana Themersona i Wojciecha Zamecznika. Wystawa będzie czynna do 7 maja 2023 r. Jej kuratorami są Łukasz Gorczyca i Adam Mazur.