Tradycje tworzenia sztuki witrażowej są w Krakowie bardzo bogate. Od 1902 roku działa w mieście Krakowski Zakład Witrażów S.G. Żeleński (obecnie pod nazwą Pracownia i Muzeum Witrażu). Współpracowali z nim najwybitniejsi artyści Młodej Polski: m.in. Stanisław Wyspiański, Józef Mehoffer, Wojciech Jastrzębowski, Henryk Uziembło, Karol Frycz. W ten sposób uformowała się słynna Krakowska Szkoła Witrażu, znana z takich dzieł jak np. „Bóg Ojciec” Stanisława Wyspiańskiego w kościele oo. franciszkanów, czy witraże wawelskie Mehoffera.
Muzeum Witrażu wyselekcjonowało osiemnaście obiektów, które w postaci podświetlanych instalacji trafiły na krakowskie Planty. Gabloty umieszczone na latarniach prezentują witraże, do których często nie ma na co dzień dostępu. Umieszczone przy nich opisy pozwalają zapoznać się z historią poszczególnych obiektów i dokładniej zrozumieć ich treść. A same witraże można podziwiać oczywiście również w oryginałach – każdy z nich znajduje się w budynku będącym w odległości krótkiego spaceru od miejsca prezentacji w obrębie Plant.
− Zamek Królewski na Wawelu, dziesiątki kościołów z bazyliką Mariacką i katedrą wawelską na czele, pałac Czartoryskich, wieża ratuszowa, budynki użyteczności publicznej czy setki realizacji w kamienicach… We wszystkich tych budynkach znajdują się witraże, które na przestrzeni ostatnich 120 lat powstały w Pracowni i Muzeum Witrażu. Patrząc na ich rangę i liczbę uświadamiamy sobie, iż są to najważniejsze obiekty na mapie miasta, w związku z czym możemy powiedzieć, iż Kraków nie byłby tym samym bez Pracowni i Muzeum Witrażu – podkreślają twórcy wystawy.
Pracownia wciąż jest ważnym ośrodkiem artystycznym. Potwierdzają to liczne nagrody, w tym wyróżnienie „Sybilla” 2017 czy otrzymana z okazji 120. rocznicy powstania „Polonia Minor”. UNESCO ogłosiło 2022 rokiem szkła i to dodatkowy powód powstania ekspozycji "Kraków miasto witraży". Będzie ona ozdabiać Planty do końca roku.