Na razie usługa relokacji jest dostępna na obszarze nieco większym niż ten, który wyznacza druga obwodnica. Na terenie wychodzącym przeważnie kilkudziesiąt metrów poza al. Trzech Wieszczów, ul. Wita Stwosza, al. Powstania Warszawskiego i ul. Konopnickiej wyznaczono 163 punkty mobilności. I tylko w nich użytkownicy hulajnóg mogą je legalnie oddać. Aplikacje powinny blokować zakończenie wypożyczenia w innych miejscach.
Hulajnogi pozostawione poza punktem mobilności – oznaczonym liniami i wyraźnym piktogramem na ziemi – będą kwalifikowane do relokacji. Każdy źle zaparkowany pojazd będzie zgłaszany wynajętej przez miasto firmie, która na koszt danego operatora odstawi skuterek we właściwe miejsce.
Przypominamy, że na pozostałym obszarze Krakowa hulajnogi należy parkować zgodnie z Prawem o ruchu drogowym, czyli możliwie najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, zostawiając przynajmniej 1,5 m na przejście i przejazd. Zgłoszenia łamania tego przepisu należy kierować do straży miejskiej.
Wprowadzone niedawno nowe zasady i usługa relokacji mają skutecznie i szybko poradzić sobie z problemem zagracania przestrzeni miejskiej hulajnogami elektrycznymi należącymi do prywatnych wypożyczalni. Jeśli projekt – na razie wprowadzony pilotażowo na trzy miesiące – sprawdzi się, w przyszłym roku będzie rozszerzony na kolejne obszary.
Gdzie zgłosić porzuconą hulajnogę?
Porzucone hulajnogi należy zgłaszać do Zarządu Transportu Publicznego, pisząc e-maila na adres: hulajnogi@ztp.krakow.pl. Można też zadzwonić pod nr tel. 501 678 116. Do zgłoszenia trzeba dołączyć zdjęcie (plik jpg wysyłamy e-mailem lub MMS-em).