Nowa kładka pieszo-rowerowa zapewni połączenie dla pieszych i rowerzystów z pominięciem istniejących mostów drogowych. Pozwoli to na jeszcze szybsze przedostanie się z jednej strony Wisły na drugą. Tereny sąsiadujące z nową przeprawą staną się bardziej atrakcyjne dla mieszkańców. Budowa kładki ma też zwiększyć wykorzystanie bulwarów rzeki.
– Dla nas jest bardzo ważna z kilku powodów: po pierwsze, odciąży most Grunwaldzki i most Dębnicki, które są bardzo ruchliwymi miejscami – mówi Andrzej Kulig, zastępca Prezydenta Krakowa. – Przede wszystkim dedykowane są one ruchowi autobusowemu, samochodowemu czy w przypadku mostu Grunwaldzkiego – także tramwajowemu. Z tego względu piesi są w trochę niekomfortowej sytuacji, gdy przechodzą przez ten most.
Termin składania ofert w przetargu minął w pierwszej połowie maja. Chęć budowy kładki między Kazimierzem a Ludwinowem zadeklarowało pięć firm i konsorcjów. Kraków szukał też dodatkowych środków na realizację tego zadania, ponieważ najniższa z ofert była o 18,7 mln zł wyższa niż zaplanowano. Zadanie uzyskało rządowe dofinansowanie w wysokości 65 mln zł w ramach Rządowego Funduszu Polski Ład: Programu Inwestycji Strategicznych.
– Wszystkie sprawy udało się dopiąć i komisja przetargowa mogła podjąć decyzję o wskazaniu najkorzystniejszej oferty w tym przetargu – informuje Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie.
Z pięciu firm, które złożyły oferty w przetargu na budowę kładki nad Wisłą, najkorzystniejsza okazała się propozycja firmy Primost Południe sp. z o.o. z Będzina.
– Firma Primost Południe zaproponowała kwotę 113,7 mln zł. Z podpisaniem umowy musimy poczekać na zakończenie ewentualnego postępowania odwoławczego i podpisanie porozumień z gestorami sieci – dodaje Łukasz Szewczyk.
Sama realizacja inwestycji potrwa ok. 26 miesięcy od momentu podpisania umowy z wykonawcą.
Autorem koncepcji architektonicznej kładki Kazimierz–Ludwinów jest Biuro Projektów Lewicki Łatak. Obiekt będzie składał się z trzech połączonych ze sobą konstrukcji, tworzonych przez dwa stalowe łuki o zmiennej sztywności, zamocowane w masywnych żelbetowych podporach (przyczółkach) oraz środkowego pomostu widokowego.