Prace ruszą wiosną tego roku. Linia tramwajowa zostanie oddana do użytku w 2025 r. Tak wynika z umowy, którą 30 stycznia miasto podpisało z wykonawcą – firmą Gülermak – oraz z instytucjami finansującymi.
– W ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju powstanie 4,5-kilometrowa linia łącząca pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema. W okolicy ronda Polsadu zostanie wybudowany tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym – zaznacza prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. – Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje zaczną kursować pod koniec 2025 r.
Torowisko ma biec od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Lema i Meissnera przez ulice Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza aż do istniejącej pętli Mistrzejowice.
– Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce – podkreśla prezydent Majchrowski.
Cała inwestycja jest warta 1,92 mld zł. Jej realizacja opiera się o model PPP, czyli wieloletnią współpracę podmiotu publicznego (np. miasta, gminy) z partnerem prywatnym. Korzyści, ale i odpowiedzialność wynikająca z tej współpracy, są podzielone między obie strony.
– Zdajemy sobie sprawę, że mieszkańcy czekają na budowę tego połączenia od dawna i z tą myślą w ostatnich miesiącach kompletowaliśmy setki dokumentów, prowadziliśmy skomplikowane negocjacje i przygotowywaliśmy się do spełnienia wyśrubowanych wymogów instytucji finansujących. Już dziś możemy powiedzieć, że ten wyjątkowy projekt stworzy nowe standardy i wzorce nie tylko w Polsce, ale również na skalę europejską – mówi Bülent Özdemir, dyrektor Gülermak na Polskę.
Zgodnie z porozumieniem z grudnia 2020 r. zawartym między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner prywatny) druga ze stron ma zabezpieczyć finansowanie, zaprojektować, uzyskać niezbędne zgody na budowę i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic, a potem przez 20 lat dbać o jej infrastrukturę. Po tym okresie w użytkowanie przejmie ją miasto. Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyraził Europejski Bank Inwestycyjny. Pozostali współfinansujący to Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA oraz Polski Fundusz Rozwoju.