Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Prezydent Krakowa zaproponował zmiany w ustawie krajobrazowej. Co to oznacza dla mieszkańców, a co dla reklamodawców? Będzie łatwiej czy trudniej umieszczać reklamy w przestrzeni miasta? Radni w najbliższym czasie omówią propozycje zmian. To właśnie oni zdecydują o zatwierdzeniu lub odrzuceniu nowych, 41 poprawek.

Uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 r.

Uchwała krajobrazowa zaczęła obowiązywać od 1 lipca 2022 r. Podzieliła Kraków na trzy strefy i podobszary, w ramach których określono ścisłe wytyczne, co do tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Wszystko po to, by uporządkować przestrzeń miasta. Uchwała zabrania m.in. umieszczania banerów na ogrodzeniach, a także billboardów w odległości 100 m od skrzyżowań. W centralnej części Krakowa zabronione są również reklamy emitujące światło. Jak twierdzą zwolennicy uchwały, dzięki nowym zakazom zlikwidowano brzydkie reklamy, które szpeciły miasto.

Uchwała znacząco zmieniła miejski krajobraz. Mieszkańcy, radni czy przedsiębiorcy cały czas zgłaszają swoje uwagi i nowe propozycje do wprowadzonych przepisów. Właśnie dlatego prezydent Krakowa powołał specjalny zespół, który miał przeanalizować zasadność wprowadzenia zmian w uchwale, przedstawić swoje rekomendacje i wstępne propozycje nowych przepisów.

Zgłoszono w sumie 177 propozycji zmian. Zaopiniowano pozytywnie 57 z nich, co przełożyło się na 41 propozycji zmian przepisów.

– Zmiany mają na celu doprowadzenie do uściślenia zapisów uchwały krajobrazowej, czyli zdefiniować po raz kolejny te pojęcia, które były dotychczas przedstawiane w uchwale krajobrazowej, a nie zawsze spotykały się z jednoznacznym odczytaniem przez przedsiębiorców i reklamodawców – mówi Jerzy Muzyk, zastępca Prezydenta Miasta Krakowa.

Takim przykładem są szyldy. Ten element promocji był najbardziej istotny dla firm, które przede wszystkim traktują szyld jako informację o prowadzonej działalności, a nie źródło dochodu.

– Odstąpiliśmy od sztywnych wymiarów szyldu na korzyść jedynie wskazania jego maksymalnej powierzchni – komentuje Jerzy Muzyk.

Zespół powołany przez prezydenta uznał za potrzebne wyraźne rozgraniczenie, co reguluje uchwała krajobrazowa, a co regulują uchwały o parkach kulturowych. Zgodnie z propozycją ekspertów, uchwała krajobrazowa na obszarach parków określałaby takie parametry jak: lokalizacja tablic i urządzeń reklamowych. Pozostałe kwestie regulowałyby uchwały o parkach kulturowych.

– Chcemy, by zmiany w uchwale, które zostały zaproponowane, nie niwelowały efektu, jaki osiągnęliśmy w naszej przestrzeni i wyglądzie miasta – dodaje Muzyk.

Słupy reklamowe i okrąglaki

Zmiany w uchwale mają doprecyzować te elementy miejskiej przestrzeni, które nadal borykają się z problemem nadmiernej reklamozy.

– Widzimy, że wzrosła liczba okrąglaków reklamowych, co do których istnieje konieczność zacieśnienia przepisów. Podobnie jest w przypadku słupów. Obecnie obowiązuje kategoryczny zakaz wieszania reklam na słupach oświetleniowych, ale wiemy, że w przestrzeni publicznej są jeszcze słupy teletechniczne czy słupy sygnalizacji świetlnej i spotykamy się na przykład z sytuacją, że znajduje się tam naklejka, która jest reklamą – mówi Agnieszka Zadak, zastępca dyrektora ZDMK.

Zespół nie znalazł z kolei uzasadnienia dla zwiększenia liczby reklam, wprowadzania ich nowych form i wielkości. Utrzymano ograniczenia umieszczania tablic, billboardów, totemów i pylonów reklamowych, słupów plakatowo-reklamowych i innych urządzeń reklamowych.

Co może zmienić się w uchwale?

Zmiany zapisów miałyby doprecyzować m.in. definicję muralu, totemu, billboardu i elewacji frontowej. Zespół określił także kwestie reklam na paczkomatach.

Zwiększono obostrzenia dotyczące tablic i urządzeń na ścianach „ślepych”.

Dopuszczono oznaczania poprzez logo właścicieli tzw. okrąglaków oraz zwiększenie minimalnej odległości między nimi. Doprecyzowany miałby zostać także sposób oświetlania reklam i ich odległości od skrzyżowań. Zakazem byłaby objęta także możliwość lokalizowania banerów reklamowych na rusztowaniach.

Źródła: Strefa Miast