Konkurs organizowany jest już od ponad 20 lat, a same nagrody są jednymi z bardziej cenionych wyróżnień w branży. Laureaci są wskazywani przez jury, w skład którego wchodzą uznani eksperci – uczestnicy rynku i przedstawiciele ośrodków naukowych, badawczych oraz branżowych stowarzyszeń. W kategorii projekt/realizacja roku w obszarze budownictwa podziemnego nagrodzono generalnego Wykonawcę Trasy, przyznając jednocześnie Tytanowy Laur Inwestora powołanej do realizacji projektu spółce Trasa Łagiewnicka SA.
Powstanie Trasy Łagiewnickiej otworzyło dla Krakowa i jego mieszkańców szereg nowych możliwości komunikacyjnych. Nowy, 3,5-kilometrowy odcinek drogi pozwala dziś na swobodny przejazd pomiędzy południowymi dzielnicami miasta, z pominięciem wąskich, osiedlowych ulic. Tworzące arterię tunele zostały zaprojektowane tak, by nie dzieliły miasta na dwie części, ale integrowały nową trasę z istniejącą już infrastrukturą, poprawiając płynność ruchu pojazdów.
Trasa Łagiewnicka otworzyła także szansę na rozwój komunikacji zbiorowej prowadzącej do ścisłego centrum Krakowa. Dzięki powstaniu nowej linii tramwajowej pasażerowie komunikacji miejskiej uzyskali dogodne i szybkie połączenie między Kurdwanowem a Ruczajem bez konieczności dodatkowych przesiadek w rejonie śródmieścia.
Powstanie aż siedmiu tuneli, w tym jednego tramwajowego pozwoliło na ograniczenie do minimum oddziaływania na otoczenie ruchu ulicznego. W większości budowane były metodą odkrywkową. Najdłuższe to te zlokalizowane pod terenem Białych Mórz (ponad 600 metrów) oraz od rejonu ul. Ludwisarzy do planowanego węzła z ul. 8 Pułku Ułanów i Nowoobozową (500 metrów), najkrótsze to 22 metrów tunelu pod węzłem Trasy Łagiewnickiej i ul. 8 Pułku Ułanów oraz 60 metrów pod ul. Zakopiańską. Przestrzeń nad tunelem w rejonie Białych Mórz została przeznaczona na urządzoną zieleń o charakterze parkowym. Natomiast w rejonie ul. Zbrojarzy wykonano przestrzeń rekreacyjną z placami zabaw, boiskami oraz miejscami sprzyjającymi spotkaniom sąsiedzkim.