Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Kierowcy w Krakowie mogą już korzystać z jednej z komór tunelu wzdłuż ul. Opolskiej. W pierwszym etapie podziemną konstrukcją pojedziemy w kierunku Nowej Huty.

Dwukomorowy tunel ma długość nieco powyżej 100 m, łącznie z najazdami 414 m. Jego szerokość wynosi 23 m.

Ruch w tunelu odbywa się komorą południową. Kierowcy mają do dyspozycji dwa pasy ruchu. Warto pamiętać, że to nadal plac budowy. Wykonawca będzie prowadził roboty na poziomie 0, nad tunelem, na torowisku tramwajowym oraz przy budowie chodników, jezdni i ścieżek rowerowych. W tunelu na razie obowiązuje ograniczenie prędkości do 40 km/godz. Noga z gazu również przy dojazdach. Z powodu prac budowlanych będą lokalne zwężenia po stronie wschodniej i zachodniej.

Zgodnie z planem druga z komór tunelu, po stronie północnej, ma być uruchomiona 22 maja. Wtedy podziemną konstrukcją pojedziemy w kierunku Bronowic.

Tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej to jeden z siedmiu obiektów inżynierskich, realizowanych w ramach budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej. Tunel ma oddzielić ruch tranzytowy na linii wschód–zachód od układu drogowo-torowego na linii północ–południe. Wszystko po to, aby usprawnić i przyspieszyć przejazd komunikacji zbiorowej. Dzięki schowaniu ruchu samochodowego pod ziemię, tramwaje jadące na północ sprawnie przetną ruchliwą arterię.

Budowa tunelu wystartowała w marcu zeszłego roku. Najpierw wykonano murki prowadzące dla ponad 60-tonowego dźwigu z wybierakiem. Następnie wytyczono i wyasfaltowano łącznice drogowe, na które we wrześniu przeniesiony został ruch kołowy. Zaraz potem wykonawca zajął się starymi jezdniami ul. Opolskiej. Ostatnio znacznie zintensyfikował prace na budowie. Od 8 maja do 10 maja nocą układana była ostatnia warstwa asfaltu.

Dwukomorowy tunel ma długość nieco powyżej 100 m, łącznie z najazdami 414 m. Jego szerokość wynosi 23 m. Różnica poziomów pomiędzy jezdniami Trasy Wolbromskiej (poziom 0) i jezdniami w tunelu wyniesie się ok. 7,5 m. Z tunelu będą mogły korzystać pojazdy o masie do 50 ton.

Źródła: Strefa Miast