Wdrożona w kwietniu dyrektywa work-life balance przyznaje ojcom prawo do 9 tygodni urlopu rodzicielskiego. Od teraz będą mogli oni zgłosić urlop nie później niż do ukończenia przez dziecko 12. miesiąca życia (wcześniej ten czas wynosił 24 miesiące). Wprowadzone zmiany umożliwiają tacie większe zaangażowanie się w życie swojego dziecka. Tata bywa często postrzegany jako pomocnik mamy czy „drugi rodzic”. Nowe prawo oraz kampania je promująca mają pokazać, że każdy ojciec jest równorzędnym, pełnoprawnym opiekunem.
– Wdrożenie dyrektywy work-life balance w Polsce to krok w kierunku równości rodzicielskiej w Polsce i postrzegania ojców jako równoprawnych opiekunów dzieci. To ważne, aby ojcowie znali swoje prawa i uwierzyli w to, że ich obecność w życiu dziecka jest tak samo kluczowa jak obecność mamy – mówi Karolina Andrian, prezeska Fundacji Share the Care.
W pracy wciąż można spotkać się z licznymi stereotypami, które sprawiają, że ojcowie, biorąc urlop rodzicielski, obawiają się reakcji otoczenia – pracodawcy, kolegów, koleżanek czy rodziny. Stąd pomysł na kampanię, w której również inni ojcowie zachęcają do zmiany utartych schematów.
– Równość na rynku pracy i w życiu publicznym będzie możliwa tylko wtedy, kiedy przezwyciężymy dalej bardzo obecne krzywdzące stereotypy i uprzedzenia na temat ról społecznych. Kampania „Nowe prawo dla Ciebie Tato” to inicjatywa, która pozwala na wsparcie każdego taty i wzmocnienie idei partnerskiego rodzicielstwa. Cieszę się, że Kraków mógł zaangażować się w kampanię, a także realizować kolejne założenia przyjętego rok temu „Planu Równości Płci”! – mówi Nina Gabryś, Pełnomocniczka Prezydenta Krakowa ds. Polityki Równościowej.
1 proc. ojców na urlopie rodzicielskim
Dane ZUS-u z 2022 r. pokazują, że w Polsce z urlopu rodzicielskiego korzysta tylko 1% ojców! Częstą przyczyną tak niskiego wykorzystania urlopów przez ojców jest ich brak znajomości swoich praw. Brakuje komunikacji do ojców oraz informatorów adresowanych bezpośrednio do nich. Wdrożenie dyrektywy work-life balance to idealna okazja, aby pokazać ojcom nowe świadczenia tylko dla nich oraz przypomnieć o prawach, jakie już mają.
W ramach kampanii powstał specjalnie przygotowany bezpatny informator na temat praw przysługujących po urodzeniu dziecka pełen wiedzy i ojcowskich inspiracji.
Zadanie jest współfinansowane ze środków Gminy Miejskiej Kraków.