– Mamy kilka tysięcy przejść dla pieszych, które systematycznie oświetlamy, tak by były bardziej widoczne dla kierowców i bezpieczniejsze dla pieszych – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa. – Drugi obszar naszej troski to chodniki, które muszą nadążać za rozbudowującą się infrastrukturą. Będą też nowe fotoradary. Aby wesprzeć funkcjonariuszy policji, miasto przekaże ze swojego budżetu dodatkowe środki na rzecz służby ruchu drogowego.
W latach 2018–2023 w Krakowie przeprowadzono 282 audytów bezpieczeństwa na przejściach dla pieszych. Eksperci wskazują, że najbardziej poprawia je dobra widoczność tak ze strony kierowców, jak i pieszych, a także sugerowanie kierującym konieczności zachowania bezpiecznej prędkości. Korzystając z tych wytycznych, miasto stosuje kilka sprawdzonych rozwiązań. To m.in. zawężanie przekroju jezdni, tworzenie rond pinezkowych (z gotowych elementów, bez konieczności przebudowy jezdni), montaż dodatkowego oznakowania, doświetlanie przejść dla pieszych i korekty programów sygnalizacji.
Ważny jest również stan nawierzchni. W ostatnich latach miasto odnowiło 177 tys. mkw. jezdni oraz 39 tys. mkw. chodników. W ramach programu budowy chodników Zarząd Dróg Miasta Krakowa wyremontował w 2023 r. nawierzchnie chodników w 50 miejscach za kwotę ponad 6,5 mln zł. W 86 lokalizacjach wykonał także prace na chodnikach łącznie z remontami nawierzchni jezdni, które kosztowały ponad 62 mln zł.
Kraków we współpracy z głównym inspektoratem transportu drogowego zakupił nowe fotoradary. W tym roku w mieście pojawi się ich 13. Staną w miejscach, które zarówno mieszkańcy, jak i policjanci wskazali za potencjalnie niebezpieczne, m.in. przy ul. Zakopiańskiej, Konopnickiej, Grota-Roweckiego, al. Andersa.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego realizuje program Bezpieczny Kraków. W jego ramach organizuje szkolenia z doskonalenia techniki jazdy dla kierowców samochodowych oraz motocyklistów. Od 2021 r. wydział przeszkolił 360 motocyklistów i 525 kierowców samochodów.