Wstępem do wyboru najlepszych wyróżniających się wysokimi standardami lokali była selekcja miast, w której wyłoniono Kraków, Poznań i Warszawę. Następnie, zgodnie z porozumieniem zawartym pomiędzy Przewodnikiem Michelin a Polską Organizacją Turystyczną, inspektorzy wyruszyli w Polskę. Dali szansę całej branży gastronomicznej z największych polskich miast, by pokazała się z jak najlepszej strony i znalazła w elitarnym gronie miejsc gwarantujących najwyższe przeżycia kulinarne. Na koniec na podstawie weryfikacji i ocen inspektorów uhonorowano prestiżowymi odznaczeniami – gwiazdkami Michelin oraz Bib Gourmand – topowe lokale. Ceremonia wręczenia plakiet odbyła się w Poznaniu.
– Serdecznie gratuluję restauracjom dostrzeżonym i wyróżnionym przez Przewodnik Michelin, które w naturalny sposób stają się gastronomicznymi ambasadorami Polski. To wyjątkowa chwila dla polskiej marki i jej rozbudowy, a także dla rozwoju tego rodzaju turystyki na rynku międzynarodowym. Wierzę, że lokale i szefowie kuchni zapewnią gościom szukającym autentycznych, a zarazem wyrafinowanych kulinarnych przeżyć, najlepszy pokaz polskiej gościnności – mówi sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Andrzej Gut-Mostowy, pełnomocnik premiera ds. promocji polskiej marki.
Czerwony Przewodnik Michelin pojawia się na rynku od 1900 r. i jest uznawany za najważniejszy przewodnik kulinarny na świecie. Stanowi numer pierwszy zarówno pod względem wysokości sprzedaży, historii, jak i reputacji. Objął zasięgiem 62 regiony i miasta, z których aż 30 znajduje się w Europie.
Przewodnik wykorzystuje rozbudowany system symboli, opisujących każdy lokal. Dodatkowo przy restauracjach oznaczonych gwiazdką umieszcza się wykaz trzech ich specjalności kulinarnych. Przy tworzeniu przewodników Michelin stosuje anonimowe inspekcje, nie pobiera opłat za umieszczenie obiektu na liście, ale rości sobie prawo do jego wizytacji średnio raz na 18 miesięcy w celu aktualizacji oceny.
– Dziś rozpoczynamy zupełnie nowy rozdział polskiej turystyki gastronomicznej. Marka Przewodnika Michelin i rekomendacje w nim zawarte to nieoceniony magnes przyciągający miłośników kuchni nie tylko z Europy, ale i całego świata. Podjęcie tej współpracy przez Polską Organizację Turystyczną stanowi ogromne wzmocnienie naszych działań promocyjnych, a w zakresie podróży tego typu wręcz ich ukoronowanie – mówi Rafał Szmytke, prezes Polskiej Organizacji Turystycznej.
Objęcie Warszawy, Krakowa i Poznania promocją międzynarodowego wydawnictwa to także szansa na rozwój kadr gastronomicznych. By stale nadążać za obowiązującymi trendami i wizytami wymagających najwyższych doznań smakowych gości i inspektorów, kucharze będą musieli nieustannie doskonalić swoje umiejętności.