Z roku na rok poprawia się jakość powietrza w Krakowie – obrazują to dane ze stacji monitoringu rozmieszczonych w różnych rejonach miasta.
– Na przestrzeni ostatnich kilku lat jakość powietrza w Krakowie znacznie się poprawiła. Mamy zdecydowanie mniej epizodów smogowych, choć warunki topograficzne i pogodowe – szczególnie w okresie zimowym temu nie sprzyjają – mówi Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. jakości powietrza.
Smog w Krakowie. Powietrze jest gorsze przy ruchliwych ulicach
Niestety sytuacja przy najbardziej ruchliwych ulicach jak np. Aleja Krasińskiego czy ul. Dietla jest gorsza niż w ubiegłym roku. Średnioroczne stężenie pyłu PM10 przy Alei Krasińskiego w 2022 r. wynosiło 46, a w ubiegłym roku – 45, co przekracza dopuszczalny poziom, który wynosi 40. Przy ulicy Dietla w roku 2022 stężenie wynosiło 33, a w 2021 r. – 29.
– Rok 2022 na przeważającej liczbie stacji państwowego monitoringu powietrza wypada znacznie lepiej niż 2021. Gorzej przedstawia się sytuacja w przypadku stanowisk komunikacyjnych, gdzie celem prowadzenia pomiarów jest ocena narażenia zdrowia mieszkańców na zanieczyszczenie powietrza związane z ruchem samochodów. Dlatego tak ważnym, kolejnym krokiem w walce o czyste powietrze jest wdrożenie zapisów uchwały o strefie czystego transportu – mówi Paweł Ścigalski, pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. jakości powietrza.
Strefa czystego transportu – kolejny krok w walce o czyste powietrze
Według projektu uchwały, 1 lipca 2024 r. Kraków ma stać się pierwszym miastem w Polsce ze strefą czystego transportu. Będą mogły wjechać do niej samochody spełniające określone normy. Miasto chce przede wszystkim ograniczyć ruch najstarszych samochodów z silnikiem diesla.
– Najważniejszym wyzwaniem jest ograniczenie ruchu tych samochodów, które najbardziej zatruwają krakowskie powietrze – mówi Anna Dworakowska z Polskiego Alarmu Smogowego. – Są to najstarsze samochody z silnikiem diesla. To one nie posiadają filtrów DPF i emitują dużo pyłów oraz tlenków azotu. Samochody odpowiadają za 30 proc. pyłów, którymi na co dzień oddychają krakowianie.
Wprowadzenie strefy czystego transportu ma przyczynić się w kolejnych latach do dalszej poprawy jakości powietrza, szczególnie w pobliżu ruchliwych arterii, m.in. al. Krasińskiego i ul. Dietla, na których znajdują się stacje zbierające dane o stężeniu pyłów pochodzących z ruchu drogowego.