Przewodnik Michelin to seria przewodników po krajach świata, wydawanych przez francuskie przedsiębiorstwo o tej samej nazwie. Pierwsza edycja, opisująca Francję, ukazała się w 1900 roku. Wydawnictwo jest uznawane za najważniejszy przewodnik kulinarny na świecie! Stanowi numer jeden zarówno pod względem wysokości sprzedaży, jak i historii oraz reputacji. W tej edycji Michelin Guide objął swoim zasięgiem 62 regiony i miasta, z czego aż 30 znajduje się w Europie.
Czerwony Przewodnik zawiera rozbudowany system symboli, opisujących każdy lokal. Dodatkowo przy restauracjach oznaczonych gwiazdką, umieszcza się wykaz trzech ich specjalności kulinarnych. Przy tworzeniu przewodników Michelin stosuje anonimowe inspekcje oraz nie pobiera opłat za umieszczenie obiektu na liście. Inspektorzy mają natomiast prawo dokonać ponownej wizytacji lokalu w celu aktualizacji oceny.
Polskie miasta w przewodniku Michelin
W pierwszej kolejności promocją objęte zostaną Warszawa, Kraków i Poznań, a także ich okolice. Selekcja miast to pierwszy etap współpracy pomiędzy Polską Organizacją Turystyczną a Przewodnikiem Michelin. Obecnie w Polskę wyruszyli już inspektorzy, którzy zweryfikują i ocenią nasze restauracje. Jest to ogromna szansa dla całej branży gastronomicznej z największych polskich miast, by pokazać się z jak najlepszej strony i dołączyć do elitarnego grona miejsc gwarantujących najwyższe przeżycia kulinarne. W drugim, planowanym na czerwiec, etapie przygotowane zostanie podsumowanie i uhonorowanie prestiżowymi odznaczeniami – Gwiazdkami Michelin oraz Bib Gourmand – topowych lokali.
– Kraków – Europejska Stolica Kultury Gastronomicznej 2019 – jako jedno z dwóch polskich miast pojawiło się już na kartach słynnego przewodnika Michelin. Niewątpliwie Kraków posiada liczne zasoby, które zapewniły ten sukces – historyczne przepisy, najwyższej jakości produkty pochodzące od lokalnych dostawców, a także gościnność i miłą atmosferę – mówi dyrektor Wydziału ds. Turystyki Urzędu Miasta Krakowa, Elżbieta Kantor.
Zacieśnienie współpracy z Przewodnikiem Michelin przyczyni się do zwiększenia promocji Krakowa jako atrakcyjnego miejsca na kulinarnej mapie Europy i zachęci miłośników najlepszego jedzenia do odwiedzin stolicy Małopolski.
– Krakowskie genius loci jest obecne również w gastronomii na Rynku Głównym, nad Wisłą czy w uliczkach Kazimierza – w historycznych wnętrzach potrawy smakują naprawdę wyjątkowo – przekonuje Elżbieta Kantor.
Objęcie Warszawy, Krakowa i Poznania promocją międzynarodowego wydawnictwa to także szansa na rozwój kadry gastronomicznej w tych miastach. Ze względu na konieczność nadążania za obowiązującymi trendami i wizytami wymagających najwyższych doznań smakowych gości i inspektorów, branża gastronomiczna będzie musiała stale poszerzać wiedzę oraz doskonalić swoje umiejętności.