Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

W Krakowie powstają kolejne inwestycje: uruchomiona pętla tramwajowa Krowodrza Górka, trwająca budowa pętli Mistrzejowice oraz plany linii tramwajowej na Azory. To oznacza większe zapotrzebowanie na nowe składy niskopodłogowe. MPK SA w Krakowie ogłosiło właśnie trzy przetargi na zakup 90 kolejnych pojazdów.

Kraków to aktualnie jedyne miasto w Polsce, po którym kursują wagony o długości ponad 40 metrów. Dzięki przetargowi liczba tych pojazdów jeszcze się zwiększy!

Ciche, niskopodłogowe tramwaje to obecnie standard w krakowskiej komunikacji miejskiej. Nowe wagony mają być wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz udogodnienia dla osób niepełnosprawnych. Wszystkie one mogłyby zostać wykorzystane m.in. do obsługi pasażerów korzystających z nowych połączeń tramwajowych.

– W tym roku została oddana do użytku nowa linia do Górki Narodowej, trwają prace przy budowie linii do Mistrzejowic, a w planach miasta jest powstanie kilku kolejnych tras, w tym m.in. na Azory – komentuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK.

MPK decydując o zakresie zamówienia i rodzaju tramwajów, które będą kupowane, wzięło pod uwagę nie tylko rozwój sieci torowisk w Krakowie, ale również oczekiwania pasażerów. Przewoźnik prowadził także konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru, których celem było precyzyjne przygotowanie przetargów.

W ich wyniku podjęto decyzję o zakupie 90 nowych wagonów trzech rodzajów:

  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 32-34 m
  • do 30 tramwajów dwukierunkowych o długości 32-34 m
  • do 30 tramwajów jednokierunkowych o długości 42-45 m

Kraków to aktualnie jedyne miasto w Polsce, po którym kursują wagony o długości ponad 40 metrów. Dzięki przetargowi liczba tych pojazdów jeszcze się zwiększy!

Z kolei zamówienie wagonów dwukierunkowych o długości ponad 30 m jest przede wszystkim związane z planami miasta, które zakładają budowę linii na Azory. W pierwszym etapie nie będzie ona miała pętli do zawracania. To właśnie tam przydadzą się nowe dwukierunkowe tramwaje. Będą także wykorzystywane podczas remontów, gdy tramwaje nie mają możliwości zawracania na pętli.

Zamówienie jednokierunkowych wagonów o długości ponad 30 metrów to dalszy rozwój i zwiększenie liczby podstawowego typu tramwajów, jakie są eksploatowane w Krakowie.

Koniec ery tramwajów wysokopodłogowych

Realizacja tych zamówień oznacza wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów z wysokimi stopniami i zastąpienie ich pojazdami niskopodłogowymi. To szczególnie ważne dla osób niepełnosprawnych, niewidomych czy rodziców z małymi dziećmi w wózkach.

– Wszystkie te grupy pasażerów będą mogły bez przeszkód podróżować każdym krakowskim tramwajem, co będzie takim standardem, jaki udało się uzyskać we flocie autobusowej już w 2018 roku: od tego roku wszystkie autobusy w Krakowie są niskopodłogowe – zapowiada MPK.

To jednak, jak dużo nowych tramwajów ostatecznie uda się zamówić będzie zależało od możliwości finansowych MPK oraz uzyskanych środków ze źródeł zewnętrznych (m.in. KPO).

Warto podkreślić, że w ostatnich latach MPK SA w Krakowie zrealizowało projekty o łącznej wartości 2,44 mld zł, w tym z zewnętrznych środków pozyskano 1,13 mld zł.

Źródła: UM Kraków