W przeprowadzonym w 2014 r. referendum 55 proc. głosujących mieszkańców opowiedziało się za tym, aby w Krakowie powstało metro. Jednak ze względów finansowych, władze miasta zdecydowały się na budowę premetra.
Metro w Krakowie byłoby dwa razy droższe
– Możliwy do sfinansowania i utrzymania bez dofinansowania zewnętrznego jest wyłącznie wariant premetra T6D, na odcinku Wzgórza Krzesławickie – ul. Jasnogórska – mówił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski. – Alternatywnymi, analizowanymi opcjami, były dwa warianty metra (w całości odcinki tunelowe), jednak miały zbliżoną zdolność przewozową do wariantu szybkiego tramwaju, będąc przy tym znacznie droższe zarówno w budowie, jak i późniejszej eksploatacji. Warto podkreślić, że premetro jest niemal o połowę tańsze w budowie niż tradycyjna kolej podziemna. Zgodnie ze studium, koszt realizacji zadania szacowany jest na ok. 5,8 mld zł, przy blisko 12 mld zł w przypadku metra.
Kraków. Jak będzie przebiegać premetro?
Premetro będzie miało przebieg częściowo tunelowy i estakadowy. Tunel został zaprojektowany głównie na odcinku centralnym, gdzie występują największe utrudnienia na sieci tramwajowej oraz w rejonie węzła przesiadkowego w Bronowicach.
Pozostały przebieg jest naziemny, częściowo wykorzystuje istniejące torowiska tramwajowe (głównie w rejonie Nowej Huty), a częściowo wymaga budowy nowej infrastruktury naziemnej oraz nadziemnej, czyli estakady. Całkowita długość trasy wynosi 21,82 km z czego 6,6 km przebiega w tunelu, a 1,4 km na estakadzie. Pozostałe odcinki to trasa na powierzchni terenu. Liczba stacji wynosi 32, a średnia odległość między nimi wyniesie ok. 670 metrów. W godzinach szczytu krakowskie premetro przewiezie 14 tys. pasażerów!
Premetro w Krakowie. Uzyskanie decyzji środowiskowej
Zarząd Inwestycji Miejskich w Krakowie podpisał umowę na przygotowanie dokumentów potrzebnych do uzyskania decyzji środowiskowej dla pierwszego etapu krakowskiego premetra. Zlecenie wykona firma „ekovert Łukasz Szkudlarek” z Wrocławia.
– W tym roku chcemy uzyskać decyzję środowiskową dla pierwszego etapu budowy premetra – zapowiada Łukasz Szewczyk, dyrektor Zarządu Inwestycji Miejskich w Krakowie. – Chodzi o odcinek pomiędzy Domem Handlowym Wanda a ul. Piastowską. Trasa liczy prawie 10,5 km długości, z czego 5,6 to tunel pod Śródmieściem i 1,4 estakada. Zakładany czas przejazdu to ok. 9 minut.
Uzyskanie decyzji środowiskowej pozwoli wystąpić władzom miasta z wnioskiem o środki zewnętrzne na realizację pierwszego etapu tunelowego.
Stacja w centrum obok Bagateli czy przy ul. Rajskiej?
Władze miasta mają większy problem, jeśli chodzi o przebieg premetra w centrum Krakowa. Małopolski konserwator zabytków pozytywnie zaopiniował przystanek premetra przy ul. Rajskiej. Nie ma zgody na umiejscowienie przystanku przy Teatrze Bagatela, o co ubiegają się władze miasta.
– To nie jest takie proste przedsięwzięcie, ponieważ jesteśmy w mocno kontrowersyjnym dialogu z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, który silnie optuje za tym, by ta śródmiejska stacja premetra znajdowała się przy ulicy Rajskiej, w okolicy parku Szymborskiej, przy ulicy Karmelickiej – mówi Andrzej Kulig, Zastępca prezydenta Miasta Krakowa.
– My z kolei uważamy, że na pewno ta jedna stacja musi pozostać w obrębie pierwszej obwodnicy, czyli w rejonie Plant. Sugerujemy Elefanta. To wywołuje oczywiście opór środowisk konserwatorskich, ale chcę powiedzieć, że tutaj będziemy całkowicie zdeterminowani. Jesteśmy gotowi, łącznie z uzyskaniem decyzji sądowych w tej sprawie, przeprowadzić tego typu rozwiązanie. Uważamy je za racjonalne i sensowne.