Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Czas dojazdu do centrum Krakowa krótszy o 12 minut? Pod koniec 2025 r. będzie to możliwe! Wiosną tego roku ruszą prace związane z budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. To największa transportowa inwestycja w Polsce oparta na formule PPP! Jej koszt sięga 1,92 mld zł.

Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce

30 stycznia podpisano umowę bezpośrednią, dotyczącą inwestycji IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Umowa, podpisana przez przedstawicieli Miasta, wykonawcy – Gülermak i instytucji finansujących to finał kilkuletnich prac nad największym w Polsce projektem transportowym, który jest realizowany w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego.

– Projekt linii tramwajowej do Mistrzejowic to największe przedsięwzięcie transportowe w modelu partnerstwa publiczno-prywatnego w Polsce – podkreśla prezydent Jacek Majchrowski. – To też największa transportowa inwestycja w Europie. Inne miasta już się zgłaszały do nas i prosiły o to, żeby im wskazać pewne rozwiązania. Ale trzeba bardzo wyraźnie powiedzieć, że my przecieraliśmy szlaki przez ponad 2 lata takiej naprawdę ciężkiej, intensywnej pracy.

Efektem tej pracy jest podpisana właśnie umowa, która ma naprawdę pokaźne rozmiary.

– Jak państwo zobaczycie umowę, to jest taka książka, prawie jak trylogia – dodaje prezydent Krakowa.

Krótszy czas dojazdu do centrum miasta

Torowisko przebiegać będzie od skrzyżowania al. Jana Pawła II z ul. Lema i Meissnera, a następnie ulicami: Meissnera, Młyńską, Lublańską, Dobrego Pasterza, Krzesławicką, Bohomolca, ks. Jancarza, aż do istniejącej pętli Mistrzejowice.

– W ramach IV etapu rozbudowy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju powstanie 4,5-kilometrowa linia, łącząca pętlę w Mistrzejowicach ze skrzyżowaniem ulic Meissnera i Lema – wylicza prezydent Jacek Majchrowski. – Dzięki temu połączeniu czas dojazdu do centrum miasta skróci się o ok. 12 minut. Tramwaje na tej trasie będą mogły kursować pod koniec 2025 r. Na trasie przewidziano m.in. tunel wraz z wielopoziomowym węzłem przesiadkowym w okolicy ronda Polsadu.

Największe przedsięwzięcie w Polsce w formule PPP

Zgodnie z podpisaną w grudniu 2020 r. umową między miastem Kraków (podmiot publiczny) a konsorcjum PPP Solutions Polska i Gülermak AGir Sanayi Insaat ve Taahhu (partner prywatny), druga ze stron ma zabezpieczyć finansowanie, zaprojektować, uzyskać niezbędne zgody na budowę i zrealizować linię tramwajową do Mistrzejowic, a potem przez 20 lat dbać o jej infrastrukturę. Po tym czasie w użytkowanie przejmie je miasto.

Na bazie doświadczenia Krakowa powstaną wytyczne dla innych samorządów, chcących korzystać z tej formuły przy realizacji podobnych przedsięwzięć. Za projekt ze strony miasta odpowiada Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Zgodę na współfinansowanie inwestycji wyraził Europejski Bank Inwestycyjny. Pozostali współfinansujący to Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju, Bank Pekao SA i Polski Fundusz Rozwoju.

– Obecnie czekamy już tylko na ZRID, czyli decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, i w drugim kwartale tego roku rozpoczną się prace w terenie – zapowiada prezydent Jacek Majchrowski.

Na czym polega krakowski model partnerstwa?

PPP to model realizacji inwestycji oparty o wieloletnią współpracę podmiotu publicznego (np. miasta, gminy) z partnerem prywatnym. Zarówno korzyści, jak i odpowiedzialność wynikające z tej współpracy, są podzielona między obie strony, zgodnie z zawartą umową. Celem jest poprawa jakości infrastruktury i usług oferowanych mieszkańcom.

– Zdajemy sobie sprawę, że mieszkańcy czekają na budowę tego połączenia od dawna i z tą myślą w ostatnich miesiącach kompletowaliśmy setki dokumentów, prowadziliśmy skomplikowane negocjacje i przygotowywaliśmy się do spełnienia wyśrubowanych wymogów instytucji finansujących – mówi Bülent Özdemir, dyrektor Gülermak na Polskę. – Już dziś możemy powiedzieć, że ten wyjątkowy projekt stworzy nowe standardy i wzorce nie tylko w Polsce, ale również na skalę europejską. Ciężką pracą dopasowaliśmy projekt do kolejnych wymagań, jakie stawiało przed nami Miasto Kraków – dostosowaliśmy infrastrukturę do obsługi przyszłego premetra oraz zredukowaliśmy wpływ inwestycji na otoczenie.

Krakowski model PPP przy budowie KST IV zakłada płatność za dostępność infrastruktury. Oznacza to, że miasto będzie płaciło określoną kwotę, jeśli infrastruktura będzie utrzymana w odpowiednim standardzie i przejezdna dla ruchu tramwajowego. Dzięki temu minimalizowane są przerwy w funkcjonowaniu ruchu tramwajowego na tej linii.

Źródła: Strefa Miast
Tags:
  • premetro