Jeden z największych kontraktów tramwajowych w Polsce został zrealizowany. Umowa przewidywała dostarczenie nowoczesnych tramwajów Lajkonik II w dwóch transzach. Do Krakowa dotarł właśnie ostatni z 60 wagonów firmy Stadler z drugiej serii zamówienia. W sumie po mieście będzie ich jeździć 110. Najwięcej (aż 80) Lajkoników II stacjonuje zajezdni w Nowej Hucie, pozostałe są w zajezdni Podgórze.
Nowe Lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Specjalna konstrukcja czoła zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod tramwaj w razie wypadku. Warto podkreślić, że dwa tramwaje z tego zamówienia są przystosowane do jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, a pozostałe zostały tak zaprojektowane, aby w przyszłości móc korzystać z tego rozwiązania.
Najważniejsze jest to, że efekty dostaw odczuwają pasażerowie. Lajkonik II może przewieźć 238 pasażerów, w tym 75 na miejscach siedzących. Wewnątrz jest więcej przestrzeni, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Drzwi wejściowe są szersze niż standardowe, mają aż 1,4 m szerokości, co zapewnia szybką wymianę pasażerów. Tramwaje są wyposażone w klimatyzację, automat biletowy, system informacji pasażerskiej, kamery oraz porty USB do ładowania smartfonów.
Z nowohuckiej zajezdni zniknęły już wszystkie wagony 105N. Tramwaje niskopodłogowe kursują na każdej krakowskiej trasie, obsługują wszystkie kursy lub co najmniej część z nich. To właśnie dzięki Lajkonikom pasażerowie komfortowo podróżują niskopodłogowymi, klimatyzowanymi tramwajami do Nowej Huty na trasach linii 10 i 22.