Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

„Życie jest moje, jest jedno i chcę mieć na nie wpływ” – do takiej postawy zachęca krakowską młodzież miejski projekt #Ogarniam życie, realizowany z inicjatywy prezydenta miasta pilotażowo w 40 szkołach podstawowych zlokalizowanych w różnych częściach miasta. Ma wzmocnić u młodych poczucie sprawczości i inspirować ich do podejmowania wartościowych aktywności, a tym samym uchronić m.in. przed ryzykiem popadnięcia w uzależnienia.

Organizatorzy projektu #Ogarniam życie szacują, że bezpośrednio weźmie w nim udział około tysiąc uczniów

Projekt „Ogarniam życie” zrodził się z troski o kondycję i bezpieczeństwo psychiczne dzieci i młodzieży. Młodzi ludzie dzisiaj, w coraz bardziej niestabilnym świecie, mierzą się nie tylko z trudnościami towarzyszącymi dorastaniu, takimi jak: konflikty rówieśnicze, problemy szkolne i domowe czy poszukiwanie akceptacji, ale dodatkowo narażeni są na wywołujące niepokój bodźce z zewnątrz – pandemię czy wojnę na Ukrainie. Przewlekły stres i lęk zwiększają podatność na uzależnienia, rośnie chęć ucieczki od rzeczywistości, która może przybierać wiele różnych form – od sięgania po alkohol (niepokoi zjawisko wczesnej inicjacji) czy substancje psychoaktywne, przez uzależnienie od hazardu, gier komputerowych, sieci, po próby samobójcze.

Założeniem projektu jest wypełnienie czasu wolnego, umysłów i emocji młodzieży aktywnościami, które rozbudzają ciekawość, rozwijają kreatywność, motywują do szukania życiowych pasji, co z kolei przekłada się na dobrostan psychiczny i minimalizuje zachowania ryzykowne. Ważne jest, aby młodzi ludzie przekonali się i poczuli, że kondycja psychiczna zależy w dużej mierze od nas samych, od naszej aktywności – jeśli robimy to, co lubimy, odczuwamy radość, a kiedy poświęcamy czas na ważne dla nas sprawy, czujemy też satysfakcję i dumę z naszych działań. Dlatego tak istotne jest, aby w życiu znalazło się miejsce na pasje i zainteresowania, sport i rekreację, uczestnictwo w kulturze, budowanie więzi (przyjacielskich, rodzinnych czy międzypokoleniowych), zaangażowanie społeczne czy zdrowe nawyki (nie tylko żywieniowe, ale też choćby równowagę między pracą, nauką, rozrywką i odpoczynkiem).

Równie ważne jest dotarcie do młodych ludzi z informacją, że w sytuacjach kryzysowych, trudnych, zawsze mogą zadzwonić na numer telefonu zaufania: 800 12 12 12. Działa 24 godziny na dobę.

W każdej ze szkół podstawowych, które zgłosiły się do pilotażu, wybrana zostanie jedna klasa siódma, której uczniowie zostaną ambasadorami projektu na terenie szkoły, odpowiedzialnymi za jego upowszechnienie wśród młodszych i starszych kolegów (na przykład poprzez akcje, eventy). Będą w tym wspierani przez wychowawcę oraz trzyosobowy zespół reprezentujący samorząd uczniowski.

Pierwsza część działań w ramach kampanii polegać będzie na realizacji projektów we współpracy z miejskimi jednostkami i spółkami (od połowy lutego do połowy kwietnia), a druga zakłada tworzenie własnych inicjatyw i zaangażowanie w nie całej społeczności szkolnej. Obie części są ze sobą ściśle związane.

Uczniowie szkoły podstawowej, którzy zapoznają się z ofertą jednostki czy spółki (spotkania mogą przybrać różne formy: warsztaty, gry terenowe, zawody sportowe), zainspirowani daną tematyką, zaprojektują autorskie działania na terenie szkoły adresowane do całej społeczności. Pod koniec projektu odbędzie się konkurs na najciekawsze działania zaproponowane przez szkołę-uczestnika. Główną nagrodą dla Złotej, Srebrnej i Brązowej Klasy Ambasadora i wspierających koordynatorów młodzieżowych z samorządów uczniowskich tych szkół będzie wyjazd integracyjny, jeszcze przed zakończeniem roku szkolnego. Zaplanowano też imprezę biegową – „Ogarniam życie… biegiem” oraz warsztaty z profilaktyki uzależnień prowadzone przez MCPU dla młodzieży uczestniczącej w projekcie oraz szkolenia dla nauczycieli i spotkania online dla rodziców i nauczycieli prowadzone przez pracowników samorządowych poradni psychologiczno-pedagogicznych.

Organizatorzy projektu szacują, że bezpośrednio weźmie w nim udział około tysiąc uczniów (tylu mniej więcej uczęszcza do klas ambasadorów), ale pośrednio jego oddziaływaniem objętych zostanie około 15 tys. uczniów, a także wielu rodziców i nauczycieli.

Źródła: Strefa Miast