Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Aż 89 nowych samochodów elektrycznych zasili flotę jednostek i spółek gminy miejskiej Kraków. Miasto wypożyczy je na trzy lata od dwóch firm. Takie rozwiązanie oprócz mniejszej emisji dwutlenku węgla przyniesie bardzo duże oszczędności.

Aż 89 nowych samochodów elektrycznych zasili flotę jednostek i spółek gminy miejskiej Kraków

Pozyskiwanie samochodów elektrycznych dla miejskich instytucji to element polityki Krakowa w zakresie ochrony powietrza. Jej prowadzenie ułatwiają zakupy grupowe.

– Kraków jest pionierem walki ze smogiem. Mieszkańcy naszego miasta wymienili 45 tys. pieców węglowych. Dbamy o flotę niskoemisyjną pojazdów komunikacji miejskiej, kupujemy coraz więcej autobusów elektrycznych. Zmiany w zakresie pojazdów osobowych zaczynamy od siebie. Samochody zeroemisyjne sukcesywnie będą zastępować spalinowe – mówi prezydent Jacek Majchrowski.

W skład grupy zakupowej wchodzi 38 jednostek i spółek miejskich. Jej lider Krakowski Holding Komunalny SA przeprowadził właśnie postępowanie przetargowe, w wyniku którego Kraków wynajmie na 36 miesięcy 89 samochodów elektrycznych, w tym 25 dostawczych, 63 osobowe oraz jeden bus.

Podpisano 33 umowy na 82 pojazdy z firmą Arval i 7 umów na 7 pojazdu z firmą Expres. Ostateczny koszt wynajmu wszystkich 89 samochodów wynosi 18,5 mln zł. Cena obejmuje całkowite ubezpieczenie w okresie najmu, serwis, opony zimowe z wymianą i przechowaniem, a także samochód zastępczy na czas awarii lub szkody komunikacyjnej.

Szacunkowe oszczędności, jakie przyniosło powołanie grupy zakupowej, wynikające z przygotowania i przeprowadzenia postępowań przetargowych na samochody elektryczne oraz stacje ładowania wynoszą już ok. 2 mln 350 tys. zł. Dodatkowo dzięki prowadzonym przez KHK grupowym zakupom energii elektrycznej, miejskie auta będą ładować akumulatory za 40–50 proc. kosztów tankowania tradycyjnego pojazdu spalinowego. Oznacza to, że w ciągu trzech lat miejskie spółki na samym paliwie zaoszczędzą ok. 800 tys. zł.

Będzie ekoefekt!

Średnia emisja dwutlenku węgla dla aut spalinowych wynosi ok. 0,190 kg/km. Zgodnie z warunkami przetargu, limit kilometrów dla jednego wynajmowanego przez 36 miesięcy samochodu elektrycznego wynosi 60 000 km. Wyliczenie ograniczenia emisji dwutlenku węgla dla 89 samochodów prezentuje się następująco: 0,190 x 60 000 x 89 = 1 014 600 kg = 1014,6 tony. Tak więc zostanie osiągnięty rekordowy efekt ekologiczny.

Źródła: Strefa Miast