W godzinach szczytu często odbywa się tu prawdziwy armagedon. O tym, jak bardzo potrzebna jest alternatywa dla ulicy Kobierzyńskiej, nie trzeba nikogo przekonywać. Przetarg na budowę ulicy 8. Pułku Ułanów dotyczy trzech z czterech odcinków nowej drogi. Powstająca arteria będzie miała długość 2,7 km.
– Wreszcie po długich problemach udało nam się zaprojektować ulicę 8. Pułku Ułanów. Tak naprawdę był to dosyć skomplikowany proces, ponieważ ta inwestycja składa się z 4 etapów – mówi Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Krakowa. – Mamy już pozwolenia na 3 z nich. Myślę, że w połowie tego roku uzyskamy pozwolenie na ostatni etap. To bardzo ważna, wyczekiwana inwestycja, dlatego, że łączy ona południe Krakowa z centrum.
Nowa arteria ma poprawić komunikację w dzielnicach VIII i IX. Pozwoli sprawnie przemieszczać się rowerzystom, kierowcom i komunikacji zbiorowej. W ramach inwestycji zostanie wybudowany jeden pas drogi w każdą stronę. Powstaną również chodniki i przebudowana zostanie infrastruktura techniczna.
Projekt musiał znaleźć rozwiązania na wiele różnych problemów, w tym lokalne podtopienia w tym rejonie.
– Trzeba było pomyśleć o nowoczesnym odwodnieniu tego terenu, tak, żeby mieszkający tam ludzie na osiedlach mieli pewność, że nie będą zalewani wodą, ponieważ tego typu przypadki już się zdarzały. Tam płynie taki mały potok Młynny-Kobierzyński, ale podczas dużych deszczów, staje się rwącą rzeką i dochodzi do podtopień. Musimy temu zaradzić i to też uwzględniliśmy w projektach tej ulicy – przekonuje Zastępca Prezydenta Krakowa.
Tramwaj podziemny a może metro?
W trakcie projektowania pojawił się także pomysł, aby pod nową ulicą przebiegało połączenie tramwajowe.
– Moim zdaniem to niezwykle ważne, aby w tym miejscu zaprojektować również szybkie połączenie tramwajowe, a być może metro. To byłoby połączenie tunelowe. Ulica jest na tyle wąska, że nie da się jej jeszcze poszerzyć o tory tramwajowe, w związku z tym, torowisko by się tam po prostu nie zmieściło – dodaje Andrzej Kulig.
Na terenie osiedla Kliny już została zaprojektowana pętla tramwajowa, skąd mogłoby rozpoczynać się nowe połączenie i przebiegać aż w kierunku centrum. Miasto nie chce korzystać z torów tramwajowych na moście Grunwaldzkim ze względu na ich dużą eksploatację. Nowe rozwiązanie mogłoby znacznie odciążyć dotychczasową komunikację zbiorową w tym miejscu.
Elementy przetargu
Przetarg dotyczy odcinków nr I (Zawiła – okolice ul. Krępy), nr III (Podhalańska – Trasa Łagiewnicka) i nr IV (Trasa Łagiewnicka – skrzyżowanie Grota Roweckiego i Kapelanka).
Odcinek nr III, w zakresie sieci wodociągowej, będzie realizowany wspólnie z Wodociągami Miasta Krakowa. Specyfikacja zamówienia publicznego daje także możliwość zlecenia zwycięzcy przetargu realizacji odcinka nr II (okolice ul. Krępy – Podhalańska), dla którego toczy się postępowanie o wydanie decyzji ZRID.
Termin składania ofert w przetargu mija na początku lutego. Zgodnie z założeniem, wykonawca zadania będzie miał 18 miesięcy na realizację trzech odcinków ul. 8 Pułku Ułanów zadania, licząc od daty podpisania umowy.