Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Beczka terapeutyczna, elastyczna trampolina, zjeżdżalnia rolkowa, kołyski i deski rotacyjne – takie i wiele innych akcesoriów czekają na najmłodszych w nowej sali sensorycznej. Szkoła Podstawowa nr 141 w Kościelnikach wzbogaciła się właśnie o szereg nowoczesnych pomocy sensorycznych!

Integracja sensoryczna pomaga skutecznie zapobiegać nieprawidłowościom w rozwoju dziecka

Metoda terapii integracji sensorycznej kierowana jest w pierwszej kolejności do dzieci, które mają trudności w uczeniu się. Ale nie tylko! Może być też stosowana profilaktycznie. Stymuluje prawidłowy rozwój dzieci już od wieku niemowlęcego, poprzez wiek przedszkolny i wczesnoszkolny. Pomaga skutecznie zapobiegać późniejszym nieprawidłowościom w rozwoju dziecka.

– Integracja sensoryczna to zdolność rozumienia i porządkowania informacji z otoczenia i własnego ciała za pomocą zmysłów – mówi terapeutka zajęciowa Wioleta Broda ze Szpitala Dziecięcego im. św. Ludwika w Krakowie. – Inaczej mówiąc, jest to sposób porządkowania przez mózg informacji odbieranych przez zmysły.

Zdolność ta jest bardzo ważna dla ogólnego rozwoju zmysłowo-ruchowego dziecka. Umiejętności potrzebne do właściwych relacji z otoczeniem i rozpoczęcia nauki szkolnej nie rodzą się wraz z dzieckiem, ale rozwijają stopniowo wraz z dojrzewaniem ośrodkowego układu nerwowego i są uwarunkowane dopływem bodźców do narządów zmysłów. Do umiejętności tych zalicza się: zdolność koncentracji, organizacji, nauki (czytania, liczenia, pisania), abstrakcyjnego myślenia i rozumowania, samoakceptacji, opanowania, pewności siebie, dominacji jednej półkuli mózgu i strony ciała oraz przyswojenie ogólnie akceptowanych sposobów zachowania.

Nowa sala sensoryczna została oddana do użytku 20 września. Szkoła podstawowa w Kościelnikach zyskała urządzenia tworzące system terapeutyczny stosowany wobec dzieci z opóźnieniami psychoruchowymi, zaburzeniami mowy i trudnościami w nauce szkolnej.

– Dziecko ma problemy z integracją sensoryczną wtedy, gdy nieprawidłowości w układzie nerwowym związane są z organizacją wrażeń zmysłowych – dodaje terapeutka zajęciowa Wioleta Broda. – Zaburzenia te mogą objawiać się nadwrażliwością lub zbyt małą wrażliwością na bodźce z otoczenia. Mają one wpływ na zachowanie dziecka oraz jego rozwój emocjonalny i społeczny. Na przykład dziecko może unikać ruchu, ma problemy ze skupieniem się na niektórych czynnościach, nie lubi chodzić boso, unika zabaw.

W sali znajduje się szereg nowoczesnych pomocy: system SENSIS – Zestaw do Terapii Integracji Sensorycznej, czyli wolno stojąca konstrukcja ze ścianką wspinaczkową, drabinką, maglownicą i siatką linową. Dodatkowo najmłodsi będą mogli skorzystać z takich urządzeń jak: wiszące obręcze, trampolina elastyczna, specjalistyczne materace, kołyski i deski rotacyjne, zjeżdżalnia rolkowa, beczka terapeutyczna i wiele innych, specjalistycznych urządzeń, które kształtują prawidłowe postawy, rozwój ruchowy, psychiczny i zmysłowy.

– Mam nadzieję, że ta świetnie wyposażona sala będzie dobrze służyła dzieciom i ich nauczycielom. Rozwój i edukacja najmłodszego pokolenia są niezwykle ważne i warto w nie inwestować – powiedział Tadeusz Trzmiel, prezes Krakowskiego Holdingu Komunalnego, który wziął udział w uroczystości otwarcia nowej sali sensorycznej.

Źródła: UM Kraków