Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Wszystko wskazuje na to, że jeszcze w tym roku krakowianie będą mogli korzystać z nowo wybudowanej Trasy Wolbromskiej. Do wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego został złożony wniosek o pozwolenie na jej użytkowanie.

Trasa Wolbromska ma w znaczący sposób ułatwić wyjazd z Krakowa na północ. Pojedziemy nią jeszcze w tym roku.

Trasa Wolbromska ma w znaczący sposób ułatwić wyjazd z Krakowa na północ. Odciąży istniejące drogi dojazdowe do naszego miasta z gminy Zielonki, czyli ul. Łokietka i ul. Glogera. Będzie alternatywą dla ul. Jasnogórskiej i al. 29 Listopada. Docelowo nowa droga połączy się z północną obwodnicą Krakowa budowaną obecnie przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Budowa nowej drogi wylotowej na północ z Krakowa rozpoczęła się w drugiej połowie 2022 r. Wspólny projekt pomiędzy województwem małopolskim i gminą miejską Kraków a firmą Strabag Infrastruktura Południe powstał na podstawie trójstronnej umowy w trybie „zaprojektuj i wybuduj”.

Trasa Wolbromska o długości ok. 2 km przebiega przez teren gmin Kraków i Zielonki. Za krakowski odcinek odpowiada Zarząd Inwestycji Miejskich. Ten kilometrowy fragment trasy zaczyna się w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z budowaną obecnie pod nadzorem ZIM linią tramwajową do Górki Narodowej. Kończy na granicy Krakowa.

Wybudowano po dwie dwupasmowe jezdnie w każdym kierunku, ścieżki rowerowe i chodniki. Powstał łącznik między nową trasą a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. Dodatkowo ul. Glogera została rozbudowana na odcinku ok. 200 m. Wzniesiono wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy. Przerobiono, a tam, gdzie to było konieczne, wybudowano infrastrukturę sieci podziemnych, w tym system odwadniający. Trasą Wolbromską będą kursowały autobusy miejskie. Wzdłuż niej zostanie posadzonych ponad 500 drzew i krzewów.

Inwestycja jest dofinansowana ze środków Unii Europejskiej. Krakowska część Trasy Wolbromskiej kosztuje 80 mln zł. Uzyskano dotację w wysokości prawie 20 mln zł z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014–2020.

Źródła: UM Kraków