Zamówienie ma być zrealizowane w trzech częściach. W pierwszej ma być kupione 25 12-metrowych autobusów do obsługi linii miejskich, w drugiej 12 takich samych pojazdów do obsługi linii aglomeracyjnych. W trzecim etapie zostanie kupionych 8 autobusów o długości ok. 9 m. Będą one jeździły tam, gdzie nie mogą kursować większe pojazdy.
Zakup nowych autobusów będzie realizowany w formie leasingu. Producenci mogą składać oferty do 26 lutego. Podczas ich oceny będzie się liczyć nie tylko cena, ale także parametry techniczne, w tym okres gwarancji, liczba miejsc dla pasażerów, zużycie paliwa, sposób otwierania drzwi.
Przetarg ogłoszono, by zwiększyć liczbę spalinowych pojazdów MPK potrzebnych do obsługi systematycznie powiększającej się siatki połączeń w Krakowie i aglomeracji. Pozwoli to też wycofać najstarsze Solarisy eksploatowane w zajezdni Bieńczyce.
Zakup spalinowych autobusów nie oznacza, że MPK rezygnuje z pojazdów zeroemisyjnych. Jak wielokrotnie podkreślał zarząd spółki, ważna jest zarówno dywersyfikacja źródeł zasilania miejskiej floty, jak i wprowadzanie nowoczesnych rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Stąd już w zeszłym roku złożono wniosek o dofinansowanie zakupu 10 autobusów zasilanych wodorem. Zgodnie z ustawą o elektromobilności od 2028 r. udział pojazdów zeroemisyjnych używanych na obszarze gminy Kraków ma stanowić 30 proc. całej floty MPK.