Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

W ostatnim czasie w internecie pojawiło się sporo ogłoszeń dotyczących okazyjnej sprzedaży starszych samochodów z silnikiem Diesla. Tyle tylko że w przyszłym roku w Krakowie pojawi się Strefa Czystego Transportu i będą ograniczenia!

Spaliny ze starszych silników Diesla zawierają wiele szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe.

W ogłoszeniach oferowane są tanio auta z rocznika 2009 i wcześniejszych z normą spalania Euro 4 i niższą. Ale w 2024 r. w Krakowie zacznie obowiązywać Strefa Czystego Transportu. Pierwszy jej etap, jeszcze bardzo łagodny, przede wszystkim będzie dotyczył aut osobowych około 30-letnich (roczniki: 1992 benzyna i 1996 diesel).

Spaliny ze starszych silników Diesla zawierają wiele szkodliwych substancji, takich jak tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe. Te zanieczyszczenia mają negatywny wpływ na zdrowie wdychających je osób. Nowsze (od rocznika 2010, z normą spalania Euro 5) pojazdy z silnikiem Diesla wyposażone są już w bardziej zaawansowane technologie oczyszczania spalin, mają rozwinięte systemy selektywnej redukcji katalitycznej i filtry cząstek stałych. Są więc znacznie mniej szkodliwe dla ludzi.

Wprowadzenie w Krakowie Strefy Czystego Transportu od 1 lipca 2024 roku ma zmniejszyć ilość zanieczyszczeń pochodzących z ruchu drogowego, a tym samym znacznie poprawić jakość powietrza w mieście, co pozytywnie wpłynie na zdrowie krakowian. Ograniczenie wjazdu do SCT ma wtedy dotyczyć przede wszystkim samochodów około trzydziestoletnich. Inaczej jest jednak w przypadku aut osobowych, które zostały kupione (w Polsce czy za granicą), otrzymane w spadku lub darowane po 1 marca 2023 r. (nastąpiła zmiana właściciela). Takie pojazdy muszą już spełniać wyższe wymogi, czyli musi to być co najmniej auto 26-letnie (rocznik 2000 lub mające normę Euro 3) w przypadku benzyny, w przypadku diesli muszą to być auta przynajmniej 14-letnie (wspominany już rocznik 2010) lub z normą Euro 5.

Można zatem wymienić auto na olej napędowy z 2009 r. na benzynowe z tego samego rocznika, a nawet znacznie starsze (np. z roku 2001). Najważniejsza jest tu rezygnacja z najstarszych diesli, ponieważ auta te są odpowiedzialne za emisję największej ilości substancji szkodliwych dla naszego zdrowia.

Warto sprawdzić, czy wybrany przez nas samochód na pewno będzie spełniał wymogi Strefy Czystego Transportu w Krakowie. Wszystkie informacje na jej temat są na stronie Zarządu Transportu Publicznego: ztp.krakow.pl, by być na bieżąco z informacjami o postępach we wprowadzaniu SCT i związanych z nią przepisach.

Źródła: Strefa Miast