Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Już od soboty 10 czerwca rowerzyści i piesi w Krakowie będą mogli korzystać z kładki nad Wisłą, która połączyła Zabłocie z Grzegórzkami i Kazimierzem. Dzięki niej łatwiej będzie przemieszczać się pomiędzy prawym i lewym brzegiem rzeki.

Kładka ma 234,2 m długości i ok. 9 m szerokości. Docierają na nią ciągi rowerowo-piesze o łącznej długości ok. 660 m

Nowa przeprawa na wysokości ul. Podgórskiej i ul. Zabłocie umożliwi rowerzystom dogodny dojazd do centrum od strony mocno rozwijającego się Zabłocia i stworzy alternatywą trasę dla mostu Powstańców Śląskich.

– Nowa kładka będzie miała szczególne znaczenie dla powiązania sieci tras rowerowych na terenie miasta i poprawy komfortu ich użytkowników. Budowa nowoczesnej i wzajemnie zintegrowanej infrastruktury komunikacyjnej na Wiśle usprawni i skróci czas dojazdu pomiędzy obszarami zlokalizowanymi po przeciwnych stronach rzeki – mówi Jerzy Muzyk, zastępca prezydenta Krakowa.

Kładka ma 234,2 m długości i ok. 9 m szerokości. Docierają na nią ciągi rowerowo-piesze o łącznej długości ok. 660 m poprowadzone wzdłuż ul. Halickiej i ul. Zabłocie od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Inwestycja kosztowała ok. 73 mln zł. Została dofinansowano kwotą ok. 32,4 mln zł ze środków rządowych przeznaczonych na przygotowanie III Igrzysk Europejskich.

Szansa na budowę kładki dla pieszych i rowerzystów przez Wisłę na wysokości Podgórskiej i Zabłocie pojawiła się, gdy PKP zaczęło modernizować linię kolejową E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Projekt przewidywał budowę kilku przepraw mostowych na potrzeby ruchu kolejowego. W kwietniu 2020 r. gmina Kraków zawarła z PKP PLK SA umowę w sprawie dofinansowania budowy tej części infrastruktury kolejowej, która dotyczy także pieszych i rowerzystów.

Aby nowa przeprawa mogła zostać wybudowana, konieczne było usunięcie słupa linii wysokiego napięcia w rejonie ul. Halickiej. Ten zakres prac zleconych przez Zarząd Inwestycji Miejskich został wykonany w zeszłym roku. Cała sieć trafiła pod ziemię, słup zniknął.

Źródła: Strefa Miast