Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Jeszcze więcej czystych kilometrów – to hasło, którym kierowała się marka Solaris, tworząc nowy autobus wodorowy. Urbino 18 hydrogen to 18-metrowy pojazd napędzany wodorem, który właśnie miał swoją premierę. Pomieści nawet 140 pasażerów i przejedzie bez przerwy 350 kilometrów, nawet w najtrudniejszych warunkach. W Krakowie będą testowali go już w przyszłym roku!

Urbino 18 hydrogen pomieści nawet 140 pasażerów i przejedzie bez przerwy 350 kilometrów

Nowy Solaris nie emituje żadnych spalin, jest ekologiczny i nowoczesny. Dzięki zastosowanej technologii wodorowej oraz zwiększonej liczbie nowych i lekkich zbiorników na wodór, autobus doskonale sprawdzi się na długich trasach. Urbino 18 hydrogen to już drugi autobus wodorowy w bezemisyjnym portfolio Solarisa. Solaris Urbino hydrogen w wersji dwunastometrowej zadebiutował w 2019 roku. Podobnie jak w przypadku krótszej wersji, również w tym pojeździe główne źródło energii to wodór. Sercem autobusu jest nowoczesne ogniwo paliwowe, które pełni funkcję małej elektrowni wodorowej!

Jak to działa?

W ogniwie paliwowym wodór przekształcany jest w energię elektryczną, przekazywaną następnie do układu napędowego. Premierowy pojazd nie posiada klasycznej komory silnika, ponieważ został wyposażony w napęd modułowy. Zastosowanie napędu modułowego ułatwi serwisowanie pojazdu – główne elementy układu napędowego dostępne są z poziomu podłogi. To rozwiązanie pozwoliło też zaoszczędzić miejsce. W autobusie zmieści się jeszcze większa liczba pasażerów niż zazwyczaj!

Zastosowane w autobusie baterie Solaris o pojemności około 60 kWh pełnią funkcję wspomagającą, np. podczas przyspieszania. Sam proces zatankowania zbiorników do pełna zajmuje jedynie 20 minut.

– Na etapie projektowania skupiliśmy się na trzech najważniejszych grupach: pasażerach, kierowcach i operatorach – mówi Jens Timmich, Head of Design w Solarisie. – Operatorzy otrzymają nowoczesne autobusy, które świetnie prezentują się w miejskiej przestrzeni; pasażerom zapewniamy doskonałe doświadczenie, wygodę oraz bezpieczeństwo, a kierowcom – innowacyjny system wspierający prowadzenie.

Bezcenne sekundy i lepsza widoczność

W Urbino 18 hydrogen zastosowano szereg zaawansowanych rozwiązań. System MobilEye Shield+ pozwala kierowcy dostrzec więcej dzięki kamerom umieszczonym na zewnątrz pojazdu. Wykrywają one pieszych oraz rowerzystów, znajdujących się w martwym polu pojazdu, co jest szczególnie ważne przy manewrach skrętu. System ostrzega kierowcę akustycznie oraz poprzez sygnalizację świetlną. Urządzenie w taki sam sposób informuje kierowcę o każdym pieszym oraz rowerzyście w odległości do 80 cm od autobusu.

Technologia MirrorEye natomiast gwarantuje kierowcy lepszą widoczność. Kierowca autobusu wyposażonego w kamery zamiast lusterek nie musi już każdorazowo regulować lusterek, ponieważ ekrany i kamery zawsze pokazują optymalny zakres bez względu na wzrost prowadzącego. Rozwiązanie to zmniejsza szerokość pojazdu, co ma ogromne znaczenie na ciasnych, miejskich ulicach. Znacznie obniża się również ryzyko kolizji czy też zahaczenia lusterkiem o elementy infrastruktury drogowej. Podgrzewane kamery nie zamarzają, nie parują i za sprawą swoich mniejszych rozmiarów są ułatwieniem przy codziennym myciu i czyszczeniu autobusu. Co więcej, na ekranach wyświetlane mogą być także progi odległości poszczególnych części autobusu, np. jego tyłu, określonych drzwi lub osi.

Standardowym rozwiązaniem w nowym modelu będzie system klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej z funkcją grzania pompą ciepła, która do uzyskania odpowiedniej temperatury wykorzystuje ciepło pochodzące z otoczenia. Klimatyzacja miejsca pracy kierowcy zasilana jest z układu przestrzeni pasażerskiej.

Kiedy na drogach?

Pierwsze dostawy osiemnastometrowego przegubowca mogą nastąpić już w drugim kwartale 2023 roku. Od 2019 r. już blisko 100 wodorowych autobusów producenta zostało dostarczonych do klientów we Włoszech, Niemczech, Holandii, Szwecji i w Polsce.

Testy Solaris Urbino 18 na regularnej linii w Krakowie są planowane w przyszłym roku. MPK SA ma w planach zakup kilkudziesięciu autobusów wodorowych oraz przebudowę i dostosowanie do ich obsługi zajezdni w Płaszowie. Nowy autobus został zaprezentowany 14 września w Krakowie na terenie zajezdni autobusowej Płaszów, przy ul. Biskupińskiej 2.

JM

Źródła: UM Kraków