Zapisy tzw. uchwały krajobrazowej, które weszły w życie w zeszłym roku, a także obowiązujące wcześniej przepisy parku kulturowego Stare Miasto, spowodowały konieczność znalezienia nowej formy dla stoisk z kwiatami na Rynku Głównym. Dlatego został opracowany testowy model nowego stoiska zaprojektowany przez firmę LATALAdesign. Ma lekką, ażurową formę, jego wygląd pasuje do fasad kamienic i Sukiennic. Stoisko jest przystosowane do sprzedaży i przechowywania kwiatów niezależnie od warunków pogodowych, na czym szczególnie zależało kwiaciarkom.
Testy rozpoczęły się jesienią 2022 r. Właśnie zakończył się etap przyjmowania uwag dotyczących prototypu. Sprzedający kwiaty zwrócili uwagę na zdecydowaną poprawę komfortu pracy, pozytywnie ocenili też zastosowane rozwiązania architektoniczne i funkcjonalne. Ale pojawiły się pomysły na zmiany. Uznano m.in., że nowe stoisko powinno być zbliżone do formy tradycyjnego straganu, a nie pawilonu. Postulowano, że zastosowanie zadaszenia w formie parasoli nawiązałoby do tradycji handlowych. Projektanci uwzględnią także uwagi dotyczące korekty wysokości stoiska i zaakcentowania motywów kwiatowych nawiązujących do twórczości Stanisława Wyspiańskiego. Stoisko będzie miało mniej lameli, powinno być maksymalnie przezierne.
− Zależy nam na pogodzeniu potrzeb sprzedających i klientów z dbałością o przestrzeń i konieczność dostosowania się do przepisów. Przedłużamy testy stoisk, co traktujemy jako wyraz troski o formę i walory estetyczne kulturowego krajobrazu Rynku Głównego – tłumaczy Katarzyna Olesiak, dyrektorka Wydziału Kultury i Dziedzictwa Narodowego Urzędu Miasta Krakowa.
Dalsze decyzje dotyczące użytkowania i lokalizacji siedmiu nowych stoisk zostaną podjęte po zebraniu oraz przeanalizowaniu uwag i wniosków.