Pasażerowie w Krakowie mają już do dyspozycji 12 nowych lajkoników II, które są częścią największego do tej pory realizowanego przez MPK SA kontraktu na dostawę nowych wagonów, obejmującego w sumie 60 nowoczesnych tramwajów. Tym samym została zrealizowana pierwsza z trzech umów z firmą Stadler, która zakładała odbiór 10 lajkoników II (kolejne dwie umowy obejmują dostawę po 25 sztuk lajkoników II).
Dwa z tych tramwajów są wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku co najmniej trzech kilometrów. Kraków ma już zatem cztery takie tramwaje. Każdy z nich będzie kierowany do obsługi linii nr 18 (Czerwone Maki P+R – Krowodrza Górka) po to, aby w rejonie I obwodnicy mógł być testowany system jazdy z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej.
Przypomnijmy, że wszystkie pozostałe lajkoniki będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości. To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.
Nowe lajkoniki II to trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniają szybką wymianę pasażerów. Specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejsza ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach jest więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach. Nowością są także specjalne oparcia dla osób stojących. Tramwaje mogą przewieźć jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Są wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy, nowoczesny system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowania smartfonów.