Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Nawet pięć tys. zł kary za reklamy, które będą zaśmiecały krajobraz Krakowa. Prawo zaczęło być bezwzględne dla stawiających billboardy w najpiękniejszych miejscach miasta. – Kraków ma zostać piękny swoją architekturą, a nie zapaskudzony reklamami. Dość pstrokacizny na ulicach – mówią zarządzający miastem.

 Uchwała krajobrazowa ogranicza dowolność w umieszczaniu reklam w mieście

Od 1 lipca w Krakowie kończy się okres dostosowania reklam do uchwały krajobrazowej. Przedsiębiorcy przez dwa lata poprzedzające ten termin mieli czas na dostosowanie nośników reklamowych do obowiązujących przepisów. Na reklamodawców, którzy nie będą przestrzegać wytycznych zawartych w uchwale, mogą zostać nałożone wysokie kary finansowe.

Uchwała krajobrazowa dzieli Kraków na trzy strefy i podobszary, w ramach których określono ścisłe wytyczne, co do zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, w tym tablic i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń. Wszystko po to, by uporządkować przestrzeń miasta. Uchwała zabrania m.in. sytuowania banerów na ogrodzeniach, a także billboardów w odległości 100 m od skrzyżowań. W centralnej części Krakowa zabronione są również reklamy emitujące światło. Zgodnie z uchwałą nie wolno też umieszczać reklam na ogrodzeniach. Jak twierdzą zwolennicy uchwały (przeciwników właściwie można policzyć na palcach jednej ręki) efekt tego zakazu jest dziś najbardziej widoczny. – To były najpaskudniejsze reklamy robione przez domorosłych grafików. Dobrze, że zniknęły – mówią.

I faktycznie, wystarczy przejść się ulicami Krakowa, by zobaczyć, że szpecą płoty już tylko pojedynczy spóźnialscy. Sporo najgorszych banerów zniknęło. Podobnie zdemontowano niewymiarowe billboardy i przerzedzono sieć systemowych nośników reklamowych.

– Efekty już powoli widzimy. Trzeba pamiętać, że uchwała weszła w życie 1 lipca. Wtedy był ten pierwszy dzień, kiedy przestrzeń publiczna powinna być uporządkowana – mówi Monika Chylaszek, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Krakowa i dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej. – Dziś możemy powiedzieć, że krakowscy przedsiębiorcy poważnie podeszli do tej uchwały: bardzo dużo reklam aktualnie znika z przestrzeni publicznej. Widzimy też, że jest bardzo duże zainteresowanie ze strony przedsiębiorców: sami dzwonią do urzędu i pytają, jak zmienić reklamy, by dostosować się do uchwały. Krakowianie również tym żyją, wrzucają w media społecznościowe zdjęcia miejsc, które wyglądają teraz dużo lepiej, np. Rondo Matecznego.

Profilem społecznościowym szczególnie zaangażowanym w monitorowanie i egzekwowanie uchwały krajobrazowej w Krakowie jest grupa ŁADny Kraków. Jego społeczność oraz administratorzy zajmują się walką z reklamowym i przestrzennym chaosem w mieście, a także kierują wnioski do organów administracyjnych.

– Uchwała krajobrazowa na pewno nie jest idealna – mówi Jakub Pogorzelski, założyciel grupy i fanpage’a ŁADny Kraków. – Według mnie niektóre regulacje są zbyt łagodne, przedstawiciele branży reklamowej uważają natomiast przepisy za zbyt surowe. Dokument w obecnym kształcie jest jednak pewnego rodzaju kompromisem. Z uchwałą wiążę wielkie nadzieje, ponieważ na obecną chwilę jest to jedyne skuteczne narzędzie umożliwiające walkę z reklamowym chaosem na terenie całego miasta. Szczególnie dewastujące dla krajobrazu Krakowa były wielkie siatki reklamowe zasłaniające ciekawe architektonicznie budynki, np. kamienicę Ekielskiego, Hotel Forum czy kamienicę naprzeciwko Jubilata. Problemem są również wyblakłe, pomięte banery na płotach czy lasy billboardów wokół skrzyżowań.

Dotychczas zostało zakończonych ponad 299 postępowań, które sprawdzały zgodność reklam z uchwałą, a 687 nadal jest w toku. Wydział Architektury i Urbanistyki UMK sprawdza istniejące nośniki reklamowe. W razie stwierdzenia nieprawidłowości – właściciele reklam są informowani o naruszeniu przez nich prawa. Na razie! Zarząd Dróg Miasta Krakowa, który odpowiada za reklamy w pasie drogowym, przyczynił się do usunięcia ponad 1500 reklam niezgodnych z uchwałą. Od 1 lipca 2020 r. ZDMK wydał także 862 decyzje odmowne w sprawie zajęcia pasa drogowego nielegalnymi lub niezgodnymi z uchwałą nośnikami.

– Spodziewałem się, że zainteresowane podmioty zrobią wszystko, żeby zaskarżyć uchwałę, odsunąć termin jej wprowadzenia – tak, jak to się działo w przypadku kilku innych uchwał dużych metropolii – mówi Jacek Szlak, redaktor naczelny portalu Marketing przy Kawie. – Tak się jednak nie stało, z czego bardzo się cieszę. Przestrzeń publiczna jest własnością wspólną, konieczne są więc regulacje, by nie było tak, że jedni ją bezkarnie eksploatują kosztem innych. A tak właśnie było w przypadku reklamy zewnętrznej. Nośników było zbyt wiele, spora część ustawiona nielegalnie. Uchwała uregulowała wiele kwestii. Przede wszystkim rozstrzygnęła, kogo pociągać do odpowiedzialności. Skonstruowała też wytyczne, jak gęsta może być sieć nośników, jakie są dopuszczalne. To niewielki, ale znaczący krok do uporządkowania przestrzeni Krakowa.

Od 1 lipca, po 2-letnim okresie dostosowawczym, Wydział Architektury i Urbanistyki UMK ma możliwość wszczęcia postępowania administracyjnego, skutkującym nakładaniem kar finansowych na reklamodawców, którzy nie przestrzegają zasad zawartych w uchwale. Kara za 1 m kw. szyldu, tablicy reklamowej czy urządzenia reklamowego niezgodnego z zapisami uchwały krajobrazowej wynosi 122 zł dziennie (z odsetkami).

– Trzeba pamiętać, że za niedostosowanie się do ustawy na przedsiębiorcę może zostać nałożona kara finansowa do pięciu tys. zł – mówi Monika Chylaszek, Rzecznik Prasowy Prezydenta Miasta Krakowa i dyrektor Wydziału Komunikacji Społecznej.

Reklamodawcy mogą zweryfikować zgodność swoich reklam z uchwałą krajobrazową za pomocą kalkulatora dostępnego w serwisie Elektronicznych Usług Publicznych Miasta Krakowa. Za jego pomocą można zweryfikować rodzaj nośnika reklamowego, lokalizację konkretnej strefy w obszarze miasta lub sprawdzić parametry szyldu z uwzględnieniem wybranych danych.

Z kwestionariusza można korzystać na stronie internetowej peu.um.krakow.pl/szyldy.

Materiał partnera – STREFA MIAST

Źródła: Urząd Miasta Kraków