Nowe pojazdy będą ekologiczne, bezpieczne i komfortowe. W każdym autobusie znajdzie się klimatyzacja i monitoring. Pasażerowie będą mogli w czasie jazdy korzystać z portów USB do ładowania urządzeń elektrycznych. Dla osób z niepełnosprawnościami przewidziano specjalnie wydzieloną przestrzeń oraz platformę, która ułatwi podróż osobom poruszającym się na wózkach.
– Jesteśmy w procesie akceptacji wybranych ofert dwóch firm: Izar oraz Solaris – mówi Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie. – Jeżeli przejdziemy kontrolę uprzednią, która trwa około miesiąca, za 12 miesięcy te autobusy będą kursować po naszych krakowskich drogach.
Ekologiczne odzyskiwanie energii
Pojazdy będą napędzane silnikiem elektrycznym, a układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania. Autobusy będą wyposażone w urządzenia magazynujące energię elektryczną na potrzeby trakcyjne tj. baterie, akumulatory czy superkondensatory. Umożliwi to ładowanie ich za pomocą złącza plug-in oraz pantografu.
– Zakupujemy 22 autobusów napędzanych tylko i wyłącznie elektrycznie oraz supernowoczesnych, bo również z odzyskiwaniem energii, która powstaje w wyniku hamowania – mówi Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego. – Ponieważ to są duże pojazdy, to też odzyskuje się więcej energii. Jest to także ograniczenie emisji, bo w całym taborze będzie mniej autobusów, które korzystają z paliw, więc równocześnie walka ze smogiem będzie skuteczniejsza.
Zmiany w krakowskim taborze
Umowa dotacyjna, umożliwiającą inwestycję, została podpisana przez marszałka Województwa małopolskiego Witolda Kozłowskiego oraz przedstawicieli MPK SA w Krakowie – prezesa zarządu Rafała Świerczyńskiego i Katarzynę Bury, członka zarządu. W wydarzeniu wziął również udział prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
– W zasadzie od 2014 r. mamy taki projekt nowoczesnego taboru – mówi Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa. – Chcemy doprowadzić do tego, żeby mniej więcej za dwa lata cały krakowski tabor był niskopodłogowy, klimatyzowany i bezpieczny nie tylko dla pasażerów, ale także dla prowadzących. W tej chwili wszystkie autobusy spełniają wymagania norm unijnych. Natomiast część jest elektrycznych, jeden wodorowy. Zmierzamy w kierunku rozbudowy taboru elektrycznego i wodorowego.
Dzięki nowej umowie, po Krakowie łącznie będzie jeździć 120 autobusów elektrycznych.