– Autobusy elektryczne eksploatujemy od prawie 10 lat. Cały czas dbamy o to, aby flota naszych pojazdów była coraz bardziej przyjazna dla środowiska, a dzieje się tak właśnie dzięki zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych. Chciałbym mocno pokreślić, że zakup tak dużej liczby autobusów zasilanych energią elektryczną nie byłby możliwy bez skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych. Na ich dostawy pozyskaliśmy w sumie kwotę blisko 243 mln zł – mówi Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.
Magazynami energii w krakowskich elektrobusach są baterie Solaris High Energy o pojemności ponad 400 kWh. Dla jeszcze większej sprawności i mniejszego zużycia energii instalacja napędowa została wykonana w nowatorskiej technologii SiC, czyli z wykorzystaniem układów opartych na węgliku krzemu. Dostarczone przegubowe urbino mogą być ładowane zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i przez pantograf.
Autobusy bateryjne przeznaczone dla Krakowa zostały zaprojektowane w układzie drzwi 2-2-2-2. Każdy z pojazdów mieści 141 pasażerów, w tym 42 na miejscach siedzących. Modele zostały wyposażone w wydajną klimatyzację, rozbudowany system informacji pasażerskiej, a także pełen monitoring i porty USB do ładowania smartfonów. Co istotne, wszystkie systemy i urządzenia funkcjonujące w każdym autobusie, w tym ogrzewanie, są zasilane wyłącznie energią elektryczną.
Warto przypomnieć, że kilka miesięcy wcześniej Solaris zrealizował dostawy 20 autobusów o napędzie bateryjnym: 7 sztuk Urbino 18 electric i 13 sztuk Urbino 12 electric. W samym 2023 roku do Krakowa trafiło zatem 38 nowych autobusów elektrycznych Solaris.
Kraków czeka w tym roku jeszcze na cztery kolejne autobusy zasilane energią elektryczną firmy Irizar. Ich zakup podobnie jak dostawa 18 pojazdów Solarisa jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w kwocie blisko 59 mln zł. Udział autobusów zeroemisyjnych we flocie MPK SA w Krakowie wynosi obecnie już prawie 19 proc.