Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Rok 2023 w zakresie komunikacji i transportu to przede wszystkim inwestycje mające na celu poprawę infrastruktury na północy Krakowa. Linia tramwajowa do Górki Narodowej, Trasa Wolbromska oraz rozbudowa al. 29 Listopada wyraźnie zwiększyły dostępność komunikacyjną tego obszaru. Remonty odbywały się jednak też w innych częściach naszego miasta. W mijającym roku przebudowano m.in. ulice Igołomską, Królowej Jadwigi, Wrobela, Agatową, a także układ komunikacyjny dla obsługi Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu.

Tuż przed Sylwestrem została oddana do ruchu rozbudowana aleja 29 Listopada. To jedna z wielu ważnych inwestycji komunikacyjnych w 2023 r.

Wiele z tych „mniejszych” remontów udało się zrealizować za pomocą środków z budżetu centralnego, które Kraków otrzymał na inwestycje związane z organizacją Igrzysk Europejskich. Dzięki rządowemu wsparciu, udało się sfinalizować m.in. przebudowy ulic Fatimskiej, Glinik, Fortecznej, Igołomskiej oraz Królowej Jadwigi.

Szczególnie oczekiwany był koniec remontu tej ostatniej (udało się w maju), bo drogowcy byli obecni na ul. Królowej Jadwigi od października 2022 roku. W ramach tego zadania przebudowano infrastrukturę podziemną, powstały kanalizacja opadowa i chodniki po obu stronach jezdni. Zadbano także o nową nawierzchnię i oświetlenie.

Od czerwca krakowianie korzystają też z nowej przeprawy przez Wisłę. Kładka, która towarzyszy wyremontowanej linii kolejowej, połączyła Zabłocie z Grzegórzkami i Kazimierzem.

W sierpniu dobiegła końca modernizacja ulic w Prokocimiu. Z nowej infrastruktury korzystają także piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej. Prace przy realizacji tej inwestycji trwały od wiosny 2021 roku.

Wrzesień mieszkańcy zapamiętali jako miesiąc, w którym Krowodrzą Górkę z Górką Narodową połączyła linia tramwajowa. Tylko w ciągu trzech miesięcy z połączeń na tej trasie skorzystało blisko 1,6 mln pasażerów. To jednak nie jedyna liczba, jaką warto przypomnieć przy omawianiu tej inwestycji: 11 km torów, 23 perony, ponad 6 km ścieżek rowerowych, dwukomorowy tunel wzdłuż ul. Opolskiej, trzy estakady nad Sudołem, nasadzenia 3,5 tys. drzew i 40 tys. krzewów – to wszystko charakteryzuje to ogromne przedsięwzięcie na północy naszego miasta.

Końcówka roku to remont mostu Dębnickiego oraz otwarcie Trasy Wolbromskiej, która umożliwiła szybszy wyjazd z Krakowa na północ i odciążyła istniejące drogi na granicy z gminą Zielonki.

29 grudnia, tuż przed Sylwestrem, została natomiast oddana do ruchu rozbudowana aleja 29 Listopada. Na odcinku od ul. Woronicza do granicy Krakowa kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po co najmniej dwa pasy ruchu. Na niektórych odcinkach dróg rowerowych i chodników przez najbliższe tygodnie będą prowadzone jeszcze prace wykończeniowe.

Źródła: UM Kraków