Po Krakowie codziennie porusza się kilka tysięcy hulajnóg. Nie ma dnia, by służby miejskie nie otrzymywały zgłoszeń o pojazdach zalegających na chodnikach poza wyznaczonymi miejscami. Tylko podczas jednego z ostatnich dni strażnicy miejscy odholowali 82 hulajnogi, interweniowali też u operatorów, by we własnym zakresie zrobili porządek z 303 pojazdami.
Od 2020 r. obowiązuje porozumienie operatorów hulajnóg z Zarządem Transportu Publicznego, które zakłada nałożenie blokady ograniczającej prędkość w centrum Krakowa. Firmy zobowiązały się, że wypożyczane pojazdy będą poruszać się z prędkością do 18 km/godz. na obszarze Plant, Młynówki Królewskiej, parku Krakowskiego, parku Jordana, Lasku Wolskiego, parku Lotników Polskich i Bulwarów Wiślanych. Porozumienie określiło też strefy wyłączone z parkowania. Użytkownicy nie mogą zostawić hulajnóg m.in. na obszarze Starego Miasta (w obrębie I obwodnicy) i fragmencie Bulwarów Wiślanych. Pozostawione niewłaściwie hulajnogi mają być sukcesywnie zabierane z ulic przez operatorów.
– Poinformowałem przedstawicieli firm, że jeżeli nie zabiorą się za porządkowanie hulajnóg i przestrzeganie zasad, które wspólnie wypracowaliśmy w ostatnich latach, to będziemy zmuszeni podejść do tego tematu bardziej stanowczo – mówi zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig, który 8 maja spotkał się z operatorami hulajnóg.
Na mocy porozumienia z operatorami na obszarze ograniczonym II obwodnicą wyznaczono 100 tzw. obligatoryjnych punktów mobilności. W aplikacjach działa to tak, że początek i koniec każdego wypożyczenia ma miejsce jedynie w tych punktach. Poza obszarem II obwodnicy hulajnogę można oddać w dowolnej lokalizacji, ale należy ją parkować zgodnie z przepisami, czyli równolegle i jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika, tak aby zostawić co najmniej 1,5 m dla pieszych.
Zgłoszenia dotyczące nieprawidłowo pozostawianych hulajnóg przyjmuje straż miejska pod bezpłatnym nr. tel. 986.