– Wiemy, że dla krakowian niezwykle ważne jest środowisko i czyste powietrze. Miasto podejmuje w tym zakresie wiele działań. Jednym z nich jest inwestowanie w nowoczesny i ekologiczny transport. Solarisy zastąpią najstarsze krakowskie autobusy, w tym te z silnikami Euro 5 – podkreślił Stanisław Kracik, zastępca prezydenta Krakowa.
Dostawcą nowych autobusów jest konsorcjum firm Solaris Bus & Coach sp. z o.o. i Millennium Leasing sp. z o.o. Każdy z pojazdów kosztuje ponad 1,6 mln zł netto. Do Krakowa dotarły dwa rodzaje autobusów. 25 pojazdów ma 29 miejsc siedzących i może pomieścić 94 osób. Te będą kursować na liniach miejskich. Pozostałe 12 solarisów z większą mocą silnika będzie wykorzystywanych na trasach aglomeracyjnych. Jest w nich 37 miejsc siedzących, mogą przewieźć do 83 pasażerów.
Nowe autobusy będą kursować na liniach miejskich, w tym 102, 120, 123, 148, 160, 168 i 192, a także aglomeracyjnych, m.in. 264, 274 i 299. Wszystkie są wyposażone w klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki USB. Mają nowoczesne systemy wspierające bezpieczeństwo, w tym system antykolizyjny.
– To nie przypadek, że nowe autobusy prezentujemy w nowohuckiej zajezdni Bieńczyce. To właśnie w niej będzie stacjonować zdecydowana większość z zamówionych niskoemisyjnych pojazdów. Zyskają nie tylko mieszkańcy, ale także kierowcy, którzy poprowadzą nowoczesne i wyposażone w wiele udogodnień pojazdy – mówił Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK w Krakowie.
Nowe autobusy mają napęd typu mild hybrid. Wykorzystuje on silnik spalinowy wspomagany tzw. maszyną elektryczną, która podczas hamowania odzyskuje energię i przekazuje ją do magazynów. Zgromadzona energia jest wykorzystywana podczas zwiększonego zapotrzebowania na moc, np. podczas ruszania. Dzięki temu pojazd zużywa mniej paliwa, a tym samym emituje mniej zanieczyszczeń.
– Kraków od lat stawia na nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania w transporcie publicznym. Cieszymy się, że Solaris może być częścią tej strategii – mówi Krzysztof Musiał z firmy Solaris Bus & Coach.