Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Od 11 kwietnia Urząd Miasta Krakowa przywraca popołudniową obsługę mieszkańców. Magistrat będzie przyjmował mieszkańców w godzinach od 7.40 do 18.00. Punkty Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych będą otwarte od poniedziałku do soboty w godz. 10.00–18.00.

Od 11 kwietnia Urząd Miasta Krakowa przywraca popołudniową obsługę mieszkańców. Magistrat będzie przyjmował mieszkańców w godzinach od 7.40 do 18.00. Punkty Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych będą otwarte od poniedziałku do soboty w godz. 10.00–18.00.

W okresie od 1 grudnia 2022 r. do 31 grudnia 2023 r. polskie samorządy zostały zobligowane do zmniejszenia o 10 proc. całkowitego zużycia energii elektrycznej. W związku z tymi zmianami w połowie grudnia krakowski magistrat skrócił godziny otwarcia urzędu, aby zmniejszyć rachunki za prąd. Urząd Miasta Krakowa był czynny krócej, bo do godz. 15.30. W godzinach popołudniowych wiele spraw krakowianie mogli załatwić w Punktach Obsługi Mieszkańców w galeriach handlowych.

– Wracamy w tej chwili do tego systemu, który był wcześniej. Wiadomo, była zima, wyższe zużycie energii i prądu. Byliśmy zobligowani do tego, żeby oszczędzać – mówi Dariusz Nowak z Urzędu Miasta Krakowa. – Stąd krótsze godziny urzędowania właśnie w zimie do godziny 15.30. Teraz już wracamy do poprzedniego systemu, czyli urząd jest otwarty od godziny 7.40 do 18.00. W trzech galeriach handlowych również mamy naszych urzędników i tam będzie można załatwić mnóstwo spraw: od poniedziałku do soboty od godz. 10.00 do 18.00. Myślę, że to są bardzo dogodne godziny.

Kasy w Wydziale Podatków i Opłat w lokalizacjach: ul. Grunwaldzka 8 i ul. Nowohucka 1, będą czynne od poniedziałku do piątku w godz. 7.40-15.00. W pozostałych lokalizacjach (al. Powstania Warszawskiego 10, os. Zgody 2, ul. Wielicka 28a) będą czynne w dni robocze od godz. 7.40 do 17.45.

Punkt Obsługi Przedsiębiorcy przy ul. Zabłocie 22 będzie obsługiwał klientów w dni robocze w godz. 7.40-15.30.

Jak najszybciej skontaktować się z UMK?

Mieszkańcy mogą kontaktować się z UMK za pośrednictwem miejskiej infolinii – Krakowskiego Centrum Kontaktu, gdzie można uzyskać informację o usługach realizowanych przez Gminę Miejską Kraków lub zgłosić problem czy pomysł na ulepszenie funkcjonowania miasta, który zostanie przekazany do odpowiednich służb miejskich.

Aby skorzystać z pomocy miejskich konsultantów i uzyskać praktyczne wskazówki, wystarczy zadzwonić pod numer: 12 616 55 55, dostępny od poniedziałku do piątku w godz. 7.40-15.30. Dodatkowo do dyspozycji mieszkańców niezmiennie pozostaje kontakt w sprawach dotyczących interwencji: e-mail: interwencje@um.krakow.pl oraz numer: 12 616 80 00, dostępny od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-16.00.

Kontakt z Urzędem Miasta Krakowa w przypadku niektórych spraw, odbiór przez strony dokumentów, których nadawcą jest urząd, prowadzony jest także za pośrednictwem usługi Paczkomat Urząd 24:

● bezpłatny odbiór przesyłek odbywa się w jednym z pięciu paczkomatów zlokalizowanych przy: al. Powstania Warszawskiego 10, ul. Wielickiej 28a, os. Zgody 2, ul. Bohdana Zaleskiego 23 oraz ul. Mogilskiej 41

● nadawanie przez mieszkańców przesyłek do Urzędu Miasta Krakowa odbywa się poprzez stronę internetową urzad24.inpost.pl, wypełnienie formularza, dokonanie opłaty

● umieszczenie przesyłki w jednym z paczkomatów lub w jakimkolwiek innym paczkomacie InPost zlokalizowanym na terenie Krakowa.

● Przypominamy, że w galeriach handlowych nie można odebrać dowodu osobistego.

Władze miasta przypominają także o możliwości zrealizowania wielu spraw urzędowych za pośrednictwem internetu.

– Trzeba też pamiętać o tym, że wiele spraw, mniej więcej 85%-90%, można załatwić za pomocą internetu. – przekonuje Dariusz Nowak. – Ale z drugiej strony, wiemy, że ludzie są przyzwyczajeni do rozmowy z urzędnikiem. Co pewnie też jest dodatkową korzyścią dla niektórych spraw.

W galeriach można załatwić sprawy z zakresu Wydziału Spraw Administracyjnych:

● przyjmowanie zgłoszeń zameldowania i wymeldowania, wydawanie poświadczeń zameldowania, złożenie wniosku o dowód osobisty (odbiór dowodu osobistego przy al. Powstania Warszawskiego 10 do godz. 15.30)

● dokonanie zameldowania i wymeldowania, wydawanie poświadczeń zameldowania, złożenie wniosku o dowód osobisty (odbiór dowodu osobistego przy ul. Wielickiej 28a do godz. 15.30)

● dokonanie zameldowania i wymeldowania, wydawanie poświadczeń zameldowania, złożenie wniosku o dowód osobisty (odbiór dowodu osobistego przy os. Zgody 2 do godz. 15.30)

● składanie wniosków do CEIDG w zakresie: założenia działalności gospodarczej, zmiany danych firmy zawieszenia/wznowienia działalności gospodarczej, zamknięcia firmy, potwierdzanie profilu zaufanego.

Sprawy z zakresu Wydziału Ewidencji Pojazdów i Kierowców:

● przyjmowanie dokumentów dotyczących rejestracji pojazdów, odbiór dowodów rejestracyjnych, rejestracja pojazdów, przyjmowanie wniosków w sprawie praw jazdy

● przyjmowanie dokumentów dotyczących rejestracji pojazdów, odbiór dowodów rejestracyjnych, rejestracja pojazdów, przyjmowanie wniosków w sprawie praw jazdy

● przyjmowanie dokumentów dotyczących rejestracji pojazdów, odbiór dowodów rejestracyjnych, rejestracja pojazdów, przyjmowanie wniosków i odbiór praw jazdy

Źródła: Strefa Miast