Niezwykle ważna inwestycja była budowana w bardzo trudnym czasie – prace postępowały zarówno w trakcie pandemii, jak i podczas wojny Rosji z Ukrainą, kiedy dramatycznie podrożała stal.
– Uzyskujemy bardzo ważne połączenie tramwajowe: Górka Narodowa do Krowodrzy Górki, a potem dalej, do centrum Krakowa. To połączenie, które było od bardzo dawna oczekiwane przez północ miasta i cieszymy się, że ono wreszcie powstanie – mówi Andrzej Kulig, Zastępca Prezydenta Miasta Krakowa.
Budowa tramwaju do Górki Narodowej była dużym wyzwaniem nie tylko ze względu na szybujące ceny surowców.
– Myślę, że największym problemem było wysokie zurbanizowanie terenu i duża liczba kolizji. Wszystko praktycznie podczas czynnych ciągów komunikacyjnych pieszych, samochodów i tramwajów – mówi Piotr Jurczyk, prezes zarządu Intercor Zawiercie sp. z o.o. –To było tutaj największym wyzwaniem.
Pierwszy próbny tramwaj przejedzie tą trasą za 3 tygodnie. Natomiast drugi, docelowy przejazd odbędzie się tydzień później.
– 4 września nad ranem chcemy uruchomić tramwaj do Górki Narodowej, ale jeszcze bez obsługi pasażerów na Górce Narodowej. Ostatnim przystankiem, który będzie obsługiwany dla pasażerów, to będzie przystanek na ulicy Banacha – mówi Piotr Jurczyk.
Początek nowej trasy tramwajowej, o długości ok. 5 km, znajduje przy pętli Krowodrza Górka, u zbiegu ul. Bratysławskiej, dr. Twardego i Wybickiego. Linię poprowadzono w kierunku północnym do ul. Pachońskiego, gdzie tramwaj skręci w prawo, w kierunku wschodnim i pojedzie wzdłuż ul. Pachońskiego i Siewnej.
W rejonie ul. Bociana trasa tramwajowa skręca na północ w kierunku ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej i Banacha, aż do pętli autobusowo-tramwajowej z nowoczesnym dworcem. Bezpośrednio przy końcówce linii tramwajowej zlokalizowany będzie wielopoziomowy parking P+R, ze stanowiskami postojowymi przystosowanymi do ładowania pojazdów elektrycznych.
– Parking P&R będzie oddawany w dwóch etapach. W pierwszej kolejności z początkiem września ruszy pętla tramwajowa i autobusowa, tak żeby dzieci mogły w drodze do szkoły już z niej korzystać. Drugi etap – parking, ruszy 1 października – dodaje Andrzej Kulig.
Zielone torowisko
Za kilka tygodni rozpoczną się także nasadzenia 3,5 tys. nowych roślin. Z kolei w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”. Wszędzie tam, gdzie było to możliwe, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego dojdą wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty mają być zielone.
– Będziemy ten teren systematycznie zazieleniać, bo to jest rzecz niezwykle ważna w centrum miasta, żeby chronić mieszkańców, ale także tego typu obszary przed nadmiernym nasłonecznieniem – zapewnia Andrzej Kulig.
W ramach trasy Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstał także dwukomorowy tunel drogowy, o długości ok. 100 m na ul. Opolskiej. Takie rozwiązanie zapewni bezkolizyjny i sprawy przejazd komunikacji tramwajowej z północnych osiedli do centrum miasta.
Budowa linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Górki Narodowej powstaje przy znacznym dofinansowaniu zewnętrznym. Są to środki z Unii Europejskiej, ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020. Realizacja projektu została także wsparta przez środki rządowe, przyznane Gminie Kraków w ramach przygotowań do igrzysk europejskich.