Poprawa bezpieczeństwa użytkowników ruchu i pasażerów to główny cel współpracy pomiędzy gminą miejską Kraków a spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Jej efektem będzie budowa bezkolizyjnych przepraw przez tory na trzech liniach kolejowych oraz likwidacja dwóch przejazdów drogowych. W rejonie ul. Kąpielowej ma powstać wiadukt drogowy nad linią kolejową nr 94. Na ul. Blokowej zostanie zlikwidowany przejazd drogowy przez tory. Zastąpi go tunel pod liniami kolejowymi nr 95 i nr 940.
– Rozpoczęliśmy już przygotowywania do realizacji tych zadań. Bardziej zaawansowana jest likwidacja przejazdu przez ul. Kąpielową, gdzie na zlecenie Zarządu Inwestycji Miejskich trwa opracowywanie dokumentacji projektowej. W przyszłym roku chcemy uzyskać zgodę na realizację tej inwestycji – mówi zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.
W przypadku tunelu, który zastąpi przejazd przy ul. Blokowej, przygotowywana jest koncepcja i dokumenty potrzebne do uzyskania decyzji środowiskowej.
Współpraca między miastem a koleją ma się odbywać w ramach projektu „Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych, w tym ich przebudowa na skrzyżowania dwupoziomowe”. PKP PLK SA chce go uruchomić w unijnej perspektywie finansowej na lata 2021–2027. Zgodnie z zapisanymi w projekcie zasadami, istnieje możliwość współfinansowania inwestycji samorządów obejmujących likwidację przejazdów kolejowo-drogowych i budowę w zamian skrzyżowań bezkolizyjnych. Po stronie miasta będzie przygotowanie dokumentów projektowych bezkolizyjnych rozwiązań technicznych, które pozwolą na likwidację przejazdów.
Andrzej Kulig zapowiedział, że miasto chce w przyszłości na podobnych zasadach współpracować ze spółkami kolejowymi przy poprawie bezpieczeństwa w innych miejscach Krakowa. – Zależy nam na likwidacji przejazdu przy ul. Fredry – wskazuje wiceprezydent.