Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Prawie jedna czwarta dzieci korzysta z internetu już w wieku 5–6 lat. Rodzice często nie zdają sobie sprawy, co ich pociechy robią w sieci. Kraków przygotował nową kampanię społeczną pod hasłem Zobacz. Zapytaj. Zareaguj. Ma ona uświadomić opiekunom, jakie zagrożenia płyną z niekontrolowanego korzystania z internetu przez dzieci.

Ambasadorką kampanii została Alicja Bachleda-Curuś. – Coraz więcej dzieci nie odróżnia swojego wirtualnego „ja od tożsamości w świecie rzeczywistym. Możemy pokazać im właściwą ścieżkę, zadbać o ich zdrowie psychiczne i fizyczne, a przede wszystkim stworzyć wartościowe więzi, nauczyć, jak kreować prawdziwe i trwałe relacje – podkreśla aktorka.

– Mamy świadomość użyteczności współczesnych urządzeń, ale wszyscy wiemy, że nadmierne korzystanie z nich prowadzi do różnych niebezpieczeństw – mówi zastępca prezydenta Krakowa Andrzej Kulig.

W ostatnich latach obserwujemy w Polsce nasilenie zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży. Szacuje się, że 65 tys. osób w wieku rozwojowym wymaga pomocy specjalistów. Szczególnym zagrożeniem staje się uzależnienie od urządzeń ekranowych, które wiąże się z FOMO (z ang. fear of missing out), czyli lękiem, że umknie nam coś istotnego, kiedy nie będziemy w sieci. Problemem jest także łatwy dostęp do treści związanych z przemocą i pornografią oraz narażenie na hejt.

Merytorycznym głosem krakowskiej kampanii są autorytety z dziedziny psychologii, psychiatrii i psychoterapii. Jednym z nich jest prof. Maciej Pilecki, specjalista psychiatrii dzieci i młodzieży, kierownik Oddziału Klinicznego Psychiatrii Dorosłych, Dzieci i Młodzieży w Szpitalu Uniwersyteckim w Krakowie.

– Najczęściej problemy pojawiają się wtedy, kiedy czas spędzany przez dziecko w sieci przeszkadza w jego codziennym funkcjonowaniu. Rodzice próbują wówczas ograniczać mu dostęp do internetu, czego konsekwencją bywają spory. Radzimy, aby nie dokonywali gwałtownej zmiany, np. odcinania od internetu z dnia na dzień. Ważną częścią kampanii jest zrozumienie przez dorosłych, jaka jest ich rola we wspieraniu dziecka i w jaki sposób mogą okazać mu pomoc, której potrzebuje – mówi prof. Pilecki.

Ambasadorką kampanii została Alicja Bachleda-Curuś. – Coraz więcej dzieci nie odróżnia swojego wirtualnego „ja” od tożsamości w świecie rzeczywistym. Możemy pokazać im właściwą ścieżkę, zadbać o ich zdrowie psychiczne i fizyczne, a przede wszystkim stworzyć wartościowe więzi, nauczyć, jak kreować prawdziwe i trwałe relacje – podkreśla aktorka.

W ramach kampanii w 40 szkołach podstawowych odbędą się warsztaty dla rodziców najmłodszych dzieci. Wezmą w nich udział także poradnie, które będą koncentrować się na przeciwdziałaniu uzależnieniom. Stworzono m.in. stronę internetową: zareaguj.info, na której znajdują się porady dla rodziców.

Dzieci w sieci

Aż blisko 40 proc. dzieci zaczyna korzystać z Internetu już wieku 7–8 lat, a 23 proc. jeszcze wcześniej, bo w wieku 5–6 lat. Najbardziej niepokojące jest, że aż 42 proc. dzieci w wieku 4–9 lat korzysta ze smartfonów bez nadzoru dorosłych.

Źródła: Strefa Miast