Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Krakowianie mogą cieszyć się nowymi autobusami elektrycznymi. Aż 18 przegubowych modeli wyjedzie na linie nr 164, 174, 194 oraz 503. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne ma już łącznie 117 sztuk bezemisyjnych Solarisów Urbino.

Każdy z autobusów może zmieścić 141 pasażerów, w tym 42 osoby na miejscach siedzących.

Nowe autobusy są bardzo ekologiczne, dzięki czemu przyczynią się do zmniejszenia zanieczyszczenia krakowskiego powietrza. Ich instalacja napędowa została wykonana w nowatorskiej technologii z wykorzystaniem układów opartych o węglik krzemu. Jego główną zaletą jest niebywała twardość, porównywalna do wytrzymałości diamentu. Dostarczone przegubowe Solarisy mogą być ładowane zarówno przez wtyczkę plug-in, jak i przez pantograf.

– MPK zyskało 18 nowych autobusów przegubowych, o długości 18 metrów. Są to modele w pełni dostosowane do wymagań naszych pasażerów, czyli niskopodłogowe, z klimatyzacją, z pełną informacją pasażerską oraz monitoringiem – mówi prezes MPK w Krakowie, Rafał Świerczyński. – Dostępne są także miejsca dla osób z niepełnosprawnościami i z wózkami dla małych dzieci.

Autobusy wyjadą na linie: 164, 174, 194 oraz 503 i będą funkcjonować na wszystkich pozostałych liniach, które częściowo lub całościowo obsługuje krakowskie MPK za pomocą autobusów elektrycznych. Ponieważ są to modele przegubowe, trafią przede wszystkim na najbardziej zatłoczone linie.

– Autobusy elektryczne eksploatujemy od prawie 10 lat. Cały czas dbamy o to, aby flota naszych pojazdów była coraz bardziej przyjazna dla środowiska, a dzieje się tak właśnie dzięki zamawianiu pojazdów zeroemisyjnych. Obecnie mamy ich prawie 120. Chciałbym mocno podkreślić, że zakup tak dużej liczby autobusów zasilanych energią elektryczną nie byłby możliwy bez skutecznego pozyskiwania środków zewnętrznych. Na ich dostawy pozyskaliśmy w sumie kwotę blisko 243 mln zł – powiedział Rafał Świerczyński.

Nowe pojazdy zostały zaprojektowane w układzie drzwi 2-2-2-2. Każdy z autobusów może zmieścić 141 pasażerów, w tym 42 osoby na miejscach siedzących.

Kilka miesięcy wcześniej Solaris zrealizował dostawy 20 autobusów o napędzie bateryjnym: 7 sztuk Urbino 18 electric i 13 sztuk Urbino 12 electric. W samym 2023 roku do Krakowa trafiło 38 nowych autobusów elektrycznych Solaris.

Co jeszcze czeka krakowian? Nowe autobusy firmy Irizar

W tym roku w Krakowie pojawią się dodatkowo cztery kolejne autobusy zasilane energią elektryczną firmy Irizar.

– Już w tym miesiącu odbieramy, a mam nadzieję, że również oddamy do użytkowania 4 autobusy firma Irizar. To są 12-metrowe autobusy elektryczne – dodaje Świerczyński. – Jest to pierwsza dostawa hiszpańskiej firmy na terenie Polski. Oprócz tego mamy złożone wnioski zarówno na autobusy elektryczne, jak i wodorowe, ale tutaj czekamy na uruchomienie środków finansowych zewnętrznych, w tym dobrze znane KPO.

Zakup modeli Irizar, podobnie jak dostawa 18 pojazdów Solarisa, jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego w kwocie blisko 59 mln zł. Udział autobusów zeroemisyjnych we flocie MPK SA w Krakowie wynosi obecnie już prawie 19 proc.

Krakowianie za niedługo będą mogli korzystać także z nowych tramwajów.

– W przypadku tramwajów mamy przygotowany przetarg na 30 pojazdów, również z zapewnionym finansowaniem, ale chcielibyśmy uruchomić przetarg na 60 tramwajów łącznie, w tym 30 jako opcja w przypadku pozyskania środków zewnętrznych, w tym tych z KPO – informuje Świerczyński.

Źródła: Strefa Miast