Skąd pomysł? Obserwacja istniejącej w mieście sieci transportowej wykazała niedobór szybkich i bezpiecznych międzydzielnicowych tras rowerowych. Ekostrady powinny być wygodne, możliwie bezkolizyjne, mieć wysoką jakość wykonania, co w znaczący sposób poprawi bezpieczeństwo i komfort poruszania się rowerem.
Wskazano pięć lokalizacji ekostrad. Zaplanowano trasy: wzdłuż PKM (od przystanku Kiełpinek do ul. Rakoczego), Gdańsk Południe Wrzeszcz i dalej GPW (odcinki od al. Adamowicza do ul. Wileńskiej i od ul. Fiszera do al. Grunwaldzkiej), Droga Czerwona (od granicy miasta do Bramy Oliwskiej), wzdłuż Kanału Raduni (od Węzła Groddecka do ul. Starogardzkiej), Trasa Oruńska (wzdłuż planowanej linii kolejowej PKM Południe, na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do ekostrady wzdłuż Kanału Raduni).
Zanim dojdzie do budowy, potrzebne jest przeanalizowanie warunków miejsc, gdzie ekostrady mogłyby powstać. Analiza uwzględni m.in. koszty poszczególnych odcinków z ewentualnymi wariantami oraz pozyska wstępne wytyczne jednostek uzgadniających i gestorów sieci. Umowa na jej wykonanie podpisana z firmą Green Cities Infrasturcture ma kosztować 690 tys. zł. Analiza ma być gotowa w IV kwartale 2024 r.