Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Aż 221,5 mln zł wyniesie wkład własny Gdańska w budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. To największy projekt w historii miasta. O wysokości środków przeznaczonych na ten cel z budżetu miasta zdecydowali radni.

Budowa PKM Południe będzie kosztować ponad 2 mld zł. W pierwszym etapie ma powstać nowa linia kolejowa o długości ok. 4 km.

– Jesień jest kluczowa dla pozyskania środków zewnętrznych. Centralny Urząd Projektów Transportowych poinformował, że do grudnia tego roku jest przedłużona procedura pozyskania środków z unijnego programu Feniks. Chcemy aplikować o dofinansowanie – mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju i gospodarki.

Budowa PKM Południe będzie kosztować ponad 2 mld zł. W pierwszym etapie ma powstać nowa linia kolejowa o długości ok. 4 km. Będzie włączona od linii kolejowej nr 250, którą zarządza spółka PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, pobiegnie od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście w stronę południowych dzielnic Gdańska do węzła Łostowice – Świętokrzyska. W drugim etapie będzie zbudowana linia kolejowa długości ok. 3,5 km oraz węzeł integracyjny Gdańsk – Kowale. Linia ma prowadzić od pętli Łostowice – Świętokrzyska w kierunku Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta do węzła Gdańsk – Kowale.

– Południe Gdańska to najbardziej dynamicznie rozwijający się rejon miasta. Potrzebuje bardzo dobrego transportu publicznego. Dzięki PKM Południe w 6 minut pokonamy drogę z przystanku Łostowice-Świętokrzyska do centrum. To skok jakościowy w obsłudze komunikacyjnej i naprawdę wartościowa alternatywa dla samochodów – mówi Kamila Błaszczyk, radna miasta Gdańska.

Kwota 221,5 mln zł, jaką w ramach wieloletniej prognozy finansowej przyznali gdańscy radni, zostanie podzielona na dwie części: 60 mln zł na 2028 r. i 161,5 mln zł na 2029 r. Pieniądze podwyższą kapitał zakładowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalna S.A.

– PKM Południe to potężne przedsięwzięcie organizacyjne, finansowe, planistyczne i urbanistyczne, bo to nic innego jak metro dla Gdańska. Na 7-kilometrowym odcinku aglomeracyjnym, który prowadzi ze Śródmieścia Gdańska do Kowal, jedynie kilkaset metrów torów będzie przebiegało po ziemi. Reszta zostanie prowadzona po estakadach i w tunelach – podkreśla skalę trudności projektu Katarzyna Czerniewska, przewodnicząca klubu radnych Wszystko dla Gdańska.

Podczas prac projektowych powstanie także dokumentacja budowy ul. Nowej Sandomierskiej i drugiego etapu ul. Nowej Świętokrzyskiej. Jeszcze w trakcie ich trwania, na początku 2026 r. Gdańsk planuje złożyć wniosek o dofinansowanie budowy pierwszej z dróg (ul. Nowej Sandomierskiej) w konkursie ogłoszonym przez PKP PLK SA. Limit dofinansowania wynosi 60 mln zł.

Źródła: Strefa Miast