Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Już za kilka lat mieszkańcy Gdańska pojadą koleją do południowych dzielnic miasta, a nawet dalej – do Kolbud i Żukowa. Będzie to możliwe dzięki projektowi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Gdańsk Południe, który wspólnie realizują samorządy Gdańska i województwa.

Projekt przewiduje budowę na odcinku aglomeracyjnym całkowicie nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice Gdańska aż do Kowal, gdzie ma powstać duży węzeł przesiadkowy, który będzie skomunikowany z innymi środkami transportu. W Kowalach ma zostać zbudowany trzypoziomowy parkingi na 2,1 tys. aut. Dzięki takiemu rozwiązaniu z węzła przesiadkowego w Kowalach będą mogli korzystać również mieszkańcy sąsiednich gmin.

Projekt PKM na Gdańsk Południe jest największym przedsięwzięciem komunikacyjnym w dziejach naszego miasta. Przewiduje budowę nowej linii kolejowej od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście przez południowe dzielnice miasta aż do Kowal. Gdańsk i województwo pomorskie na cały proces przygotowawczy inwestycji zabezpieczyły 50 mln zł. Szacunkowy koszt budowy może wynieść blisko 2 mld zł. Umowę podpisano w listopadzie ubiegłego roku.

Celem projektu PKM Południe jest stworzenie nowoczesnego systemu kolejowego o charakterze aglomeracyjnym. Publiczny transport kolejowy będzie zintegrowany z innymi formami komunikacji zbiorowej i już za kilka lat ma stać się realną alternatywą dla transportu indywidualnego. Wybudowana zostanie nowa infrastruktura kolejowa, która pozwoli na włączenie do istniejącej osi komunikacyjnej Wejherowo – Reda – Rumia – Gdynia – Sopot – Gdańsk kolejnych terenów położonych w południowych dzielnicach Gdańska.

– Budowa PKM Południe przysłuży się rozwojowi naszego miasta – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska. – Umowa, którą podpisaliśmy w listopadzie ubiegłego roku, umożliwiła ogłoszenie przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie decyzji zezwalających na realizację pierwszego etapu inwestycji. Jest to niezbędne m.in. do ubiegania się o unijne dofinansowanie, być może już w najbliższej perspektywie w latach 2026–2029.

Źródła: Strefa Miast