Treści dostępne w serwisie zostały stworzone w komercyjnej współpracy z miastami

Do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączy 18 autobusów elektrycznych. Jak powstają nasze wozy? Sprawdzili to w fabryce Man w Starachowicach zastępca prezydenta Gdańska ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu Piotr Borawski i prezesi GAiT.

Do floty Gdańskich Autobusów i Tramwajów dołączy 18 autobusów elektrycznych.

Nie od dziś wiadomo, że pańskie oko konia tuczy. Pomyśleli tak gdańszczanie odpowiedzialni za transport miejski i postanowili ruszyć w drogę. Do Starachowic, bo tam powstanie 18 zamówionych autobusów. Proces ich produkcji i etap realizacji zamówienia, które ma dotrzeć do Gdańska we wrześniu, wraz z wiceprezydentem Borawskim sprawdzali prezes GAiT Maciej Lisicki i wiceprezes ds. operacyjnych Jerzy Wiatr. Przed oficjalnym zwiedzaniem fabryki odbyło się krótkie spotkanie z dyrektorem zarządzającym spółki MAN Truck & Bus Polska Clausem Wallensteinem oraz kierownikiem zakładu Mehmetem Sermetem.

– Atrakcyjny i bezemisyjny transport publiczny to bez wątpienia ważny element wysokiej jakości życia w mieście, dlatego chcemy budować gdańską flotę autobusów przyjaznych mieszkańcom naszego miasta i środowisku – mówił Piotr Borawski. – Cieszę się, że tak duże zamówienie realizujemy w nowoczesnym zakładzie, jakim jest fabryka MAN w Starachowicach.

Podczas wizyty goście mieli okazję prześledzić cały proces produkcji autobusów elektrycznych. Ze starachowickiej fabryki trafią do Gdańska pojazdy modelu MAN Lion’s City E. Nasze zamówienie jest warte 62 mln zł, obejmuje 10 autobusów standardowych i 8 przegubowych. Elektryczne pojazdy będą ładowane nocą w zajezdni, po czym przejadą 401 km.

– Wybraliśmy rozwiązanie, które funkcjonalnością jest zbliżone do autobusów dieslowskich – mówi Maciej Lisicki. – Pojazdy będą ładowane raz na dobę, w godzinach nocnych, po czym przez cały dzień będą wykonywać swoją pracę. Z punktu widzenia pasażera elektryk niczym się nie różni od innych autobusów. No, może poza tym, że nowe wozy bedą najbardziej nowoczesne w gdańskim taborze.

Zgodnie ze standardami obowiązującymi w gdańskiej komunikacji miejskiej nowe pojazdy – podobnie zresztą jak te, które już mamy – zostaną przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i podróżujących z wózkami dziecięcymi. W autobusach będzie się znajdować wydzielona strefa do ich przewozu oraz platforma umożliwiająca wjazd. W trosce o potrzeby osób mających problemy z poruszaniem się oraz ze wzrokiem wszystkie kolumny i poręcze będą w kolorze żółtym, a przyciski zostaną opisane w alfabecie Braille'a. Zainstalowane zostaną również pasy do bezpiecznego przewozu rowerów.

Do dyspozycji pasażerów są wygodne fotele z materiałów o podwyższonej odporności, które oprą się nawet aktom wandalizmu. Pojazdy będą wyposażone w systemy monitoringu i liczenia pasażerów. Klimatyzacja o dużej wydajności zapewni komfort podróży nawet w upalne dni, przy czym będzie uwzględniać specyfikę komunikacji miejskiej, czyli częste otwieranie drzwi. Tablice informacyjne zostaną wykonane w technologii LED o wysokiej jakości, takie też będzie oświetlenie zewnętrzne i wewnętrzne pojazdów. W autobusach będą zamontowane gniazda USB oraz zautomatyzowane defibrylatory zewnętrzne AED.

Nowe elektryczne autobusy standardowe i przegubowe producent wyposażył w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, czyli awaryjnego autonomicznego hamowania przy wykryciu przeszkody.

– Zamówiliśmy 18 nowoczesnych, pierwszych tak dużych autobusów elektrycznych w naszym mieście. Początkowa ich partia już wyjechała z fabryki. Jesienią dokonamy ich odbiorów i pewnie w październiku wyjadą na ulice naszego miasta – podsumował Piotr Borawski.

Źródła: Strefa Miast
Tags:
  • autobusy